Itä-Suomen yliopiston englanninkielinen logo.

Itä-Suomen yliopisto laajentaa ja kehittää avoimen yliopiston väyliä

Avoimen väylän hakukohteisiin valitaan jatkossa vähintään 10 uutta opiskelijaa, hakukriteerit voimaan kolmeksi vuodeksi, syyshaku käyttöön nykyistä laajemmin.

Avoimen korkeakouluopetuksen merkitys korostuu osaamisen kehittämisessä ja koulutustason nostamisessa tuoreen hallitusohjelman mukaisesti. Itä-Suomen yliopiston opetus- ja ohjausneuvosto on linjannut periaatteet, joilla yliopisto kehittää aktiivisesti avoimen yliopiston väyliä.

– Parannamme avoimen yliopiston väylän kautta tutkinto-opiskelijaksi hakevien asemaa muun muassa vahvistamalla hakukriteerit jatkossa kolmeksi vuodeksi. Väyliä laajennetaan siten, että jokaiseen hakukohteeseen valitaan avoimen yliopiston opintojen perusteella lähtökohtaisesti vähintään 10 opiskelijaa. Avoimen yliopiston väylävalintaan tähtäävät opiskelijat pyritään mahdollisuuksien mukaan ottamaan huomioon opetuksen aikataulutuksessa ja opetusmuotojen suunnittelussa, kertoo akateeminen rehtori Tapio Määttä.

Itä-Suomen yliopisto avaa ensi vuonna haun nykyistä useampaan avoimen yliopiston väylään myös syksyllä. Määtän mukaan tavoitteena on, että avoimen yliopiston väylä otettaisiin eri aloilla käyttöön mahdollisimman kattavasti.

– Avoimen yliopiston väylän kautta valitut opiskelijat menestyvät opinnoissaan hyvin. On tärkeää, että yliopistoon hakeutumisessa ei ole umpiperiä. Avoimen yliopiston väylä täydentää olennaisella tavalla todistusvalintaa ja valintakoevalintaa, Määttä toteaa.

Itä-Suomen yliopisto on pitkään ottanut maamme yliopistoista eniten opiskelijoita avoimen yliopiston väylän kautta. Vuonna 2024 avoimen yliopiston väylillä on haettavana lähes 500 opiskelupaikkaa lähes 40 hakukohteeseen. Ensikertalaiset hakijat on otettu huomioon siten, että ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakevat ensikertalaiset saavat maksuhyvityksen suorittamistaan väyläopinnoista.

Tutustu avoimen yliopiston väylään tutkinto-opiskelijaksi.