Takaisin

Päivän retki ulkomaille – venäjän lukijat Sortavalassa

Ma 22.5.2017

–  Zdravstvuite, tervehti rajamies Aimo Sinkkonen astuessaan bussiimme Niiralan raja-asemalla. Hän oli järjestänyt meille koiranäytöksen, jossa pääsimme tutustumaan huumekoiran toimintaan.

Lähdimme matkaan Norssilta aamulla kuudelta, ja tunnin ajon jälkeen olimme jo rajalla. Vaikka takana oli aikainen herätys, ei väsyttänyt yhtään, koska edessä oli kiva ja jännittävä reissu. Matkaan olivat siis lähteneet 3.9. luokkien venäjän opiskelijat venäjän opettaja Julia Laittilan ja viiden muun koulun aikuisen kanssa.

Venäjän puolella rajahommat olivat vähän tylsiä, koska rajalla piti odottaa paljon ja passi tarkastettiin ainakin neljästi.

Sortavalassa teimme pienen kiertoajelun ja näimme hienoja rakennuksia, joista osa oli päässyt enemmän tai vähemmän rapistumaan. Osa taloista oli rakennettu jo ennen sotia eli ne olivat suomalaisten rakentamia.

Ravintola Piipun Pihassa söimme maistuvan lounaan. Ravintola oli kaunis ja ruoka tarjoiltiin meille hienosti pöytiin.

Saavuttuamme Sortavalan koululle numero 3, oppilaat ja opettajat odottivat meitä koulun pihalla. He ottivat meidät vastaan tanssi- ja lauluesityksin.

He olivat järjestäneet meille mukavia ulkoaktiviteetteja. Erilaiset kiipeilyjutut ja -radat, joita oli viritetty puiden väliin, olivat mukavimpia. Koulurakennus oli vanha ja päässyt hieman rapistumaan, mutta se ei haitannut kivaa yhdessä tekemistä. Oli kiva päästä puhumaan venäjää paikallisten oppilaiden kanssa.

Vielä ennen kotiinlähtöä saimme piipahtaa paikallisessa ostoskeskuksessa, joka poikkesi sisätiloiltaan suomalaisesta ostoskeskuksesta. Siellä oli kapeita käytäviä, joiden varrelta löytyi pieniä kauppoja. Ruplat käytettiin tehokkaasti herkkuihin –   karamelleihin, limpsoihin ja kekseihin.

Paluumatka sujui leppoisasti ja päättyi mukavissa tunnelmissa illan hämärtyessä. Näkemiin – do svidanija  – ensi vuonna uudelleen.