kaksi opiskelijaa Snellmania-rakennuksen ulkopuolella, kääntyneet katsomaan kameraan.

Tekniikan koulutukseen haettavana 110 aloituspaikkaa kevään 2024 yhteishaussa

Kevään yhteishaussa ja avoimen väylän haussa on kaikkiaan 150 hakukohdetta Itä-Suomen yliopistoon.

Korkeakoulujen kevään yhteishaussa ja avoimen väylän haussa on opiskelupaikkoja kaikkiaan 150 hakukohteeseen Itä-Suomen yliopistossa.

Korkeakoulujen kevään yhteishaku käynnistyy 13.3.2024 ja jatkuu 27.3.2024 saakka. Itä-Suomen yliopistosta yhteishaussa ovat mukana suomenkieliset tutkintoon johtavat koulutukset. Yhteishaussa hakukohteita on noin 110. Suomenkieliset kaksivuotiset maisterihaut ovat mukana erillisinä hakukohteina.

Viime syksynä Itä-Suomen yliopistossa käynnistyi tekniikan kandidaatin ja diplomi-insinöörin tutkintoihin tähtäävä tekniikan koulutus. Tänä keväänä tekniikan koulutukseen on haettavana kaikkiaan 110 aloituspaikkaa kolmeen hakukohteeseen: fotoniikka (25 aloituspaikkaa, Joensuu), kestävät teknologiat (45 aloituspaikkaa, Joensuu) ja teknillinen fysiikka (40 aloituspaikkaa, Kuopio). Aloituspaikkojen määrä on kasvanut viidellä teknillisessä fysiikassa.

Uutta kevään yhteishaussa ovat varhaiskasvatuksen opettajien koulutuksen lisäaloituspaikat: varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksen monimuotokoulutukseen on tulossa kaikkiaan 45 aloituspaikkaa.

Itä-Suomen yliopistoon voi hakea myös avoimen yliopiston opintojen perusteella yliopistojen avoimen väylän haussa 13.3.–27.3.2024. Itä-Suomen yliopistossa haettavana on yhteensä 36 avoimen väylän hakukohdetta, poikkeuksena kasvatusalan hakukohteet, joissa hakeminen avoimen yliopiston opinnoilla tapahtuu yhteishaun hakukohteeseen.

Itä-Suomen yliopisto on panostanut vahvasti avoimen yliopiston väylän laajentamiseen. Avoimen väylän aloituspaikkojen määrä on noussut jo 482:een.

– Olemme määrätietoisesti laajentaneet avoimen väylää, koska sitä kautta saamme erittäin motivoituneita opiskelijoita, jotka ovat jo tutustuneet opiskeltavaan alaan. On myös tärkeää, että opintopolulla ei ole umpiperiä ja avoimen väylä tämän osaltaan varmistaa, sanoo akateeminen rehtori Tapio Määttä.

Määttä muistuttaa, että Itä-Suomen yliopisto on ottanut käyttöön maksuhyvityksen avoimen väylän kautta hakeville ensikertalaisille hakijoille.

Kevään yhteishaussa ja yliopistojen avoimen väylän haussa Itä-Suomen yliopistoon valitaan kaikkiaan yli 3000 uutta opiskelijaa. Hakeminen Itä-Suomen yliopistoon tapahtuu korkeakoulujen sähköisessä hakujärjestelmässä verkko-osoitteessa opintopolku.fi.

Itä-Suomen yliopisto on Suomen monialaisin tiedeyliopisto kahdellatoista koulutusalallaan ja noin sadalla pääaineellaan tai koulutusohjelmallaan. Tarjoamme myös laajan vapaan sivuaineoikeuden ja siten mahdollisuuden koota yksilöllisiä tutkintokokonaisuuksia.

Koulutustarjonta sekä hakemiseen ja valintoihin liittyvät tiedot ovat kokonaisuudessaan luettavissa yliopiston verkkosivuilta osoitteessa uef.fi/opiskelijaksi. Hakukohteiden valintaperusteet löytyvät osoitteesta opintopolku.fi. Yhteishaun tulokset julkistetaan 4.7.2024 mennessä.

Erillisen siirtohaun kevään hakuaika on 2.5.–16.5.2024. Hakeminen tapahtuu sähköisesti osoitteessa opintopolku.fi. Siirtohaussa opiskelija voi hakea kandidaattivaiheen opintojen aikana kandidaatti- ja maisteriopintoihin.

Itä-Suomen yliopiston hakijapalvelut opastavat tarvittaessa hakuun liittyvissä kysymyksissä.

Hakijapalvelut, hakijapalvelut@uef.fi, p. 029 445 8990