Seminaariyleisöä. Kuva Katri Bäck, Savon Ammattiopisto.

Lääkkeiden ympäristökestävyys -teema keräsi lähes sata kuulijaa

Tarvitsemme lääkkeitä, mutta miten voimme minimoida niiden ympäristöhaitat? Itä-Suomen yliopiston farmasian laitoksen ja Savon ammattiopiston järjestämässä teemapäivässä kuultiin ajankohtaista tietoa ja keskusteltiin yhteistyöstä.

• Kuvat Katri Bäck, Savon ammattiopisto

21. syyskuuta järjestetyn tilaisuuden tavoitteena oli lisätä tietoisuutta lääkkeiden ympäristökestävyydestä, pohtia aiheeseen liittyvää opetuksen kehittämistä eri koulutusasteilla ja -aloilla sekä lisätä lääkkeiden ympäristökestävyyteen liittyvää yhteistyötä Kuopion Savilahden kampuksella ja kansallisesti. Tilaisuutta seurasi paikan päällä ja verkossa yhteensä lähes sata kuulijaa, muun muassa eri alojen kouluttajia, tutkijoita sekä lääkeviranomaisten ja lääketeollisuuden edustajia.

Idea yhteiseen tilaisuuteen tuli Savon ammattiopistolta. Tilaisuuden avannut koulutuspäällikkö Päivi Pennanen piti seminaaria erinomaisena esimerkkinä siitä, miten Savilahden kampuksella sijaitsevien koulutusyksiköiden – Itä-Suomen yliopiston, Savonia ammattikorkeakoulun ja Savon ammattiopiston – yhteistyön potentiaalia voi ja pitää hyödyntää.

Tilaisuuden puheenjohtaja, yliopistotutkija Johanna Timonen puolestaan korosti avauksessaan tehokkaiden, turvallisten ja taloudellisten lääkehoitojen merkitystä terveydenhuollossa. – Lääkkeiden ympäristövaikutukset ovat kuitenkin kasvava maailmanlaajuinen ongelma, johon on tärkeä kiinnittää huomioita.

Lasse Alajärvi.
Markus Tikka ja Riitta Sutinen. Kuva Katri Bäck, Savon ammarttiopisto.
Markus Tikka (vas.) ja Riitta Sutinen paneelikeskustelussa.