Itä-Suomen yliopiston liput.

Itä-Suomen yliopiston toiminnallinen ja taloudellinen tulos tavoitteiden mukainen

Vuonna 2023 Itä-Suomen yliopiston toiminnallinen ja taloudellinen tulos oli hyvä. Varsinaisen toiminnan tulos oli lähes suunnitellun mukainen, ja tulot ja menot olivat tasapainossa. Strategian toteutus jatkui strategisten ohjelmien toimenpiteiden kautta.

Yliopisto käynnisti tekniikan alan diplomi-insinöörikoulutuksen teknis-luonnontieteellisellä alalla. Koulutus käynnistyi kolmessa koulutusohjelmassa, jotka olivat fotoniikka, kestävät teknologiat ja teknillinen fysiikka. Tekniikan alan koulutusohjelmissa aloitti yhteensä 165 opiskelijaa.

Yliopisto toteutti viime vuonna kansainvälisen tutkimuksen arvioinnin. Arviointipaneelin mukaan tutkimus on korkealaatuista ja osa tutkimusyhteisöistä tekee maailmanluokan tutkimusta omalla alueellaan. Lisäksi tutkimusyhteisöjen teemat ovat selkeästi yhteiskunnallisesti vaikuttavia ja yliopistolla on kokoonsa nähden monia kansainvälisesti korkeatasoisia tieteidenvälisiä osaamiskeskittymiä.

– Yliopiston toiminnalliset tavoitteet toteutuivat hyvin ja taloudellinen tilanne on vakaa. Toiminnan tulosten ja saadun arviointipalautteen perusteella strategiamme vastaa erittäin hyvin toimintaympäristön muutoksiin ja toisaalta takaa yliopiston pitkäjänteisen kehittämisen.  Monitieteisyys ja avoin toimintakulttuuri vahvistuu yliopistossamme ja myös sidosryhmät luottavat yliopiston toimintaan. Kiitos koko henkilöstölle ja opiskelijoille, meillä on erittäin vahva pohja menestykselle myös tulevaisuudessa, rehtori Jukka Mönkkönen toteaa.

Vuonna 2023 Itä-Suomen yliopistossa suoritettiin 153 tohtorintutkintoa, 1745 ylempää korkeakoulututkintoa ja 1396 alempaa korkeakoulututkintoa. Tutkintojen määrissä oli kasvua vuoden 2022 tilanteeseen ja ylempien korkeakoulututkintojen tutkintotavoitteet toteutuivat lähes kaikilla koulutusaloilla. Yliopiston julkaisutoiminta oli hyvällä tasolla. Henkilötyövuosien toteuma oli 2799. Henkilöstön määrä on kasvanut maltillisesti viime vuosina. Kansainvälisen henkilöstön määrä kasvoi tavoitteen mukaisesti, ja se oli 403 henkilötyövuotta.

Yliopiston tilikauden voitto oli 12,8 M€, josta sijoitusten realisoitumattomien arvonmuutosten osuus oli 13,8 M€. Varsinainen toiminnallinen tulos oli –8,8 M€. Operatiivista toimintaa rahoitetaan sijoitustoiminnan tuotoilla, ja siten toiminnan tulos voidaan suunnitella tappiolliseksi. Suunniteltu toiminnallinen tulos oli –8,1 M€ ja toteutunut tulos oli lähes suunnitellun mukainen.

Vuoden 2023 tilinpäätös oli Itä-Suomen yliopiston hallituksessa 22. maaliskuuta. Yliopistokollegio käsittelee tilinpäätöksen kokouksessaan 7. toukokuuta.

Rehtori Jukka Mönkkönen, Itä-Suomen yliopisto, p. 040 728 8057

Talous- ja rahoitusjohtaja Heini Koskenvuori, Itä-Suomen yliopisto, p. 050 569 7560