Hammaslääkärin välineitä.

Hammaslääketieteen kouluttajille globaali VR-haptisen opetuksen konsortio

Itä-Suomen yliopiston hammaslääketieteen yksikkö oli mukana perustamassa globaalia konsortiota näyttöön perustuvien VR-haptiikan ratkaisujen edistämiseksi hammaslääketieteen opetuksessa. VR-haptisissa laitteissa virtuaalitodellisuus yhdistyy tuntopalautteeseen. Yksikkö isännöi VR-Haptic Thinkers -konsortion perustamiskokousta verkossa 8. helmikuuta.

Konsortioon kuuluu 20 alajaostoa Pohjois- ja Latinalaisesta Amerikasta, Euroopasta ja Japanista ja se toimii yhteistyössä sekä koulutusorganisaatioiden että alan yritysten kanssa. Konsortion toiminnan tavoitteena on edistää koulutukseen liittyvää tutkimusyhteistyötä, tukea alajaostojen ja koulutusohjelmien kehittämistä, välittää tietoa, järjestää koulutuksia aihepiiristä sekä syventää korkeakoulujen ja yritysten välistä vuoropuhelua.  Seuraava maksuton VR-Haptic Thinkers Meetup -tapahtuma on kesäkuussa 2024.

Vastaava hybriditapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran viime vuonna Itä-Suomen yliopistossa.

Lue englanninkielisestä uutisesta ja professori Murat Mutluayn ja yliopisto-opettaja, dosentti Szabolcs Felszeghyn haastattelusta lisää konsortion toiminnasta:

Dental educators launch global VR-Haptic Thinkers Consortium

Itä-Suomen yliopiston VR-Haptic Thinkers-sivut