Liput YUFE ja UEF.

Ensimmäiset YUFE4Postdocs-tutkijat aloittivat Itä-Suomen yliopistossa

Ainutlaatuinen postdoc-hanke on osa eurooppalaisten yliopistojen YUFE-allianssia.

YUFE4Postdocs-hankkeen ensimmäiset postdoc-tutkijat ovat aloittaneet työnsä Itä-Suomen yliopistossa. Tutkijatehtäviin valittiin Ramya Ambikapathi ympäristö- ja biotieteissä, Nestoras Antoniu tietojenkäsittelytieteissä sekä Diana Arbelaez-Ruiz ympäristöpolitiikassa. Hankkeeseen palkattavien tutkijoiden toinen valintakierros on käynnissä, ja seuraavat postdoc-tutkijat aloittavat syksyllä 2024. Hankkeessa rekrytoidaan yhteensä 7 postdoc-tutkijaa Itä-Suomen yliopistoon.

YUFE4Postdocs-hanke on osa eurooppalaisten yliopistojen YUFE-allianssia (Young Universities for the Future of Europe), jonka muodostavat yhdeksän eurooppalaista tiedeyliopistoa. Itä-Suomen yliopisto lukeutuu ainoana suomalaisena korkeakouluna allianssiin.

Euroopan unionin Marie Skłodowska-Curie Actions -tutkijakoulutusohjelman tukema YUFE4Postdocs-hanke tähtää tulevaisuuden huippututkijoiden kouluttamiseen sekä yliopistojen ja yhteiskunnan yhteyksien vahvistamiseen. Hankkeessa rekrytoidaan kaikkiaan 51 postdoc-tutkijaa kolmivuotisiin tehtäviin yhdeksään eurooppalaiseen YUFE-yliopistoon.

Rekrytoitavat postdoc-tutkijat saavat henkilökohtaisen ohjaajan ja uraohjausta sekä voivat osallistua koulutusohjelmaan, joka tähtää tutkimus- ja innovaatiotoiminnan vaikuttavuuteen alueellisissa yhteisöissä. Tutkijaprojektissa on mukana kymmenen kaupunkia ja kuusi yritysorganisaatiota. Itäsuomalaisina kumppaneina hankkeessa ovat Kuopion kaupunki ja Pohjois-Karjalan kauppakamari.

Hakemuksessaan postdoc-tutkijat valmistelivat projektinsa tutkimussuunnitelman niin, että sen pystyy toteuttamaan YUFE-allianssin yliopistojen yhteistyönä ja se tarjoaa ratkaisuja urbaaneihin haasteisiin, jotka sopivat teemaltaan joka kestävyyteen tai digitaalisuuteen. Toisella hakukierroksella teemoina ovat eurooppalainen identiteetti ja kansalaisten hyvinvointi. Projektin tavoitteena on tiivistää myös tutkimusyhteistyötä YUFE-allianssin yliopistojen kesken.

Huhtikuussa avautuu lisäksi toinen Euroopan unionin Marie Skłodowska-Curie Actions -tutkijakoulutusohjelman haku: Postdoctoral Fellows (PF). Tässä haussa tutkijatohtorien on mahdollista hakea rahoitusta tiiviissä yhteistyössä ohjaajan kanssa mille tahansa tieteenalalle. Tutkimuspalvelut järjestävät koulutusta kiinnostuneille hakijoilleen ja heidän ohjaajilleen.

Lisätietoja

Helena Jäntti, tutkimusrahoituksen asiantuntija, Itä-Suomen yliopisto, helena.jantti@uef.fi