Lähikuva mikrofonista studioympäristössä.

Ajankohtainen luontopolitiikka -podcast: jakso 3. Ennallistaminen osana maan ja luonnonkäytön suunnittelua

Ajankohtainen luontopolitiikka -podcastsarjan kolmannessa jaksossa tutustutaan ennallistamiseen. Luontokadon ja ympäristön tilan heikkenemisen pysäyttäminen ohjaavat tällä hetkellä vahvasti kansainvälistä ympäristöpolitiikkaa. YK:n biodiversiteettisopimus ja EU:n biodiversiteettistrategia sitovat ja ohjaavat luonnon käyttöä myös täällä Suomessa. EU:n biodiversiteettistrategian tavoitteena on pysäyttää luontokato ja kääntää luonnon monimuotoisuuden kehitys myönteiseksi vuoteen 2030 mennessä. YK:n biodiversiteettisopimuksessa puolestaan on vuonna 2022 sovittu, että vähintään 30 prosenttia tilaltaan heikentyneistä maa- ja vesiekosysteemeistä tulee ennallistaa vuoteen 2030 mennessä.  Miten nuo ennallistamistavoitteet käytännössä vaikuttavat Suomeen ja Suomessa tapahtuvaan maan- ja luonnonkäyttöön, ja miten ennallistamista tulisi Suomessa toteuttaa?

Tästä Emmi Salmivuoren kanssa ovat keskustelemassa erityisasiantuntija Antti Leinonen Maa- ja metsätalousministeriön luonnonvaraosaston metsä- ja bioenergiayksiköstä, professori Eeva-Stiina Tuittila Itä-Suomen yliopiston Metsätieteiden osastolta sekä luonnonhoidon asiantuntija Rauli Perkiö Tornatorilta.

Podcastsarja on tehty osana Jotpa-rahoitteista Biodiversiteetti-hanketta yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston Jatkuvan oppimisen keskuksen, Historia- ja maantieteen laitoksen sekä ympäristö- ja biotieteiden laitoksen kanssa. Podcastsarja on osa kaikille avointa Ajankohtainen luontopolitiikka -opintojaksoa (1 op).

Jakso kuunneltavissa Spotifyista.

Tekstivastine