Tekstitarroja lasiseinässä.

Terveydenhuollon resurssien viisas käyttö on yhteinen etu

• Seminaari
  • Talous ja yhteiskunta
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
Tapahtumapaikka:
Helsinki, sekä verkossa
Lisää kalenteriin:

Tietoon pohjautuva jaettu päätöksenteko terveydenhuollossa (PROSHADE) -tutkimuskonsortion järjestämä seminaari tarjoaa tietopohjaa, arvoja ja käytäntöjä, joilla tehdään terveydenhuollon murroksessa fiksu ja tietoon pohjautuva siirtymä entisestä uuteen. Tervetuloa!

PROSHADE-tutkimuskonsortioon kuuluvat Itä-Suomen yliopiston lisäksi Tampereen ja Oulun yliopistot sekä Suomalainen Lääkäriseura Duodecim. Hankkeen neljästä tutkimusosiosta Itä-Suomen yliopisto vastaa kahdesta. Lue lisää konsortiosta täältä.

Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittama PROSHADE-hanke viitoittaa tietä tulevaisuuden terveydenhuoltoon kolmen tiedonlajin kautta, joiden käyttö on aiemmin ollut terveydenhuollossa vähäistä. Näitä ovat:

1) taloudellinen tieto,

2) lääketieteellinen näyttö vähähyötyisyydestä sekä

3) potilaan tuottama tieto.

Tiedonlajit ovat peruskiviä, joille rakentaa uusia toimintakäytäntöjä rakenteellisen murroksen saumakohdassa.

Hankkeessa on kehitetty päätöksenteon käytäntöjä, vuorovaikutusta työyksiköissä sekä potilaan ja ammattilaisen kohtaamisissa. Vuoden 2023 alussa otetaan käyttöön ensimmäiset Käypä hoito -suositukset, joihin liitetään hankkeessa tuotettua vertailevaa taloudellista tietoa hoitojen hinnoista.

Tavoitteena on vaikuttava, oikeudenmukainen ja taloudellisesti kestävä tulevaisuuden terveydenhuolto, jossa sujuva arki nojaa tietoon, jaetun päätöksenteon kulttuuriin sekä -käytäntöihin.

Seminaariin on mahdollista osallistua myös etäyhteydellä.

Katso lisätiedot, ohjelma ja ilmoittautuminen seminaarin verkkosivuilta.

#ResurssiviisasSote @PROSHADESTN

Olet tervetullut myös PROSHADE-hankkeen 16.3. klo 13–17 järjestämään Tutkimushaasteena tiedonkäyttö terveydenhuollon päätöksenteossa -tutkijatapaamiseen. Monitieteinen tapaaminen on suunnattu tutkijoille, kehittäjille ja aiheesta kiinnostuneille. Ilmoittautuminen seminaariin ja tutkijatapaamiseen tehdään samalla lomakkeella.