Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Kotihoidon asiakkaiden elämänlaatu ja palvelujen vaikuttavuus -etäseminaari

• Webinaari
  • Terveys ja hyvinvointi
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
12:00–15:40
Tapahtumapaikka:
Etäseminaari
Teams Live Event
Yhteystiedot:

Ismo Linnosmaa

Lisää kalenteriin:

Itä-Suomen yliopiston ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos järjestävät Kotihoidon asiakkaiden elämänlaatu ja palvelujen vaikuttavuus ‑etäseminaarin 8.4.2021 klo 12.00–15.40. Ilmoittautuminen seminaariin viimeistään ti 23.3.2021 linkin kautta. Lähetämme kaikille ilmoittautuneille linkin seminaariin lähempänä tilaisuutta.

Seminaarin esitykset perustuvat kansainvälisen Exploring Comparative Effectiveness and Efficiency in Long-term Care (EXCELC) -tutkimushankkeen tuloksiin (www.excelc.eu). Hanketta johti professori Julien Forder Kentin yliopistosta, ja siihen osallistui tutkijoita ja asiantuntijoita Englannista, Itävallasta ja Suomesta. Viimeiksi mainitusta  hankkeeseen osallistui THL:n tutkimusryhmä, jossa olivat mukana professori Ismo Linnosmaa, erikoistutkija Lien Nguyen ja tutkija Hanna Jokimäki.

EXCELC-hankkeessa suomennettiin ja validoitiin Suomen olosuhteisiin sopivaksi Englannissa kehitetty ASCOT
(Adult Social Care Outcomes Toolkit) elämänlaadun mittari. Mittarin avulla tarkastellaan sosiaalipalvelujen vaikuttavuuden näkökulmasta olennaisia elämänlaadun ulottuvuuksia, kuten esimerkiksi turvallisuus, ruoan ja juoman saanti ja sosiaaliset toiminnot. Lisäksi vertailtiin ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden elämänlaatua Englannissa, Itävallassa ja Suomessa sekä tutkittiin kotihoidon vaikuttavuutta ja kustannusvaikuttavuutta. Suomesta EXCELC-tutkimuksessa oli mukana noin 500 säännöllisen kotihoidon asiakasta ja 250 omais- tai läheishoitajaa 12 alueelta. Elämänlaadun ja palvelujen vaikuttavuuden tulokset perustuvat asiakkailta ja omais- tai läheishoitajilta kerättyyn haastatteluaineistoon.

Seminaarissa esitellään tuloksia suomennetun ASCOT-mittarin validoinnista ja hyötypainojen mittaamisesta sekä ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden elämänlaadusta kolmessa osallistujamaassa. Lisäksi kuullaan näkökulmia ja tuloksia kotihoidon kustannusvaikuttavuuden mittaamiseen. Seminaari palvelee parhaiten valtion ja kuntien päätöksentekijöitä, asiantuntijoita, elämänlaadun ja (kustannus-) vaikuttavuuden tutkijoita ja laajemmin muitakin ikäihmisten palveluista sekä elämänlaadun ja palvelujen vaikuttavuuden mittaamisesta kiinnostuneita. Koronatilanteesta johtuen seminaari järjestetään etäseminaarina.

Puheenjohtaja professori Ismo Linnosmaa, THL & Itä-Suomen yliopisto

Torstai 8.4.2021

12:00 Seminaarin avaus: Sosiaalipalvelujen vaikuttavuuden arviointi, professori Heikki Hiilamo, THL

12:20 Ikääntyneiden elämänlaadun mittaaminen ASCOT mittarilla Suomessa, professori Ismo Linnosmaa, THL & Itä-Suomen yliopisto

12:40 ASCOT mittarin validointi Suomessa, erikoistutkija Lien Nguyen, THL

13:00 ASCOT mittarin suomalaiset hyötypainot, professori Ismo Linnosmaa, THL & Itä-Suomen yliopisto

13:20 Tauko/Break

13.45 Quality of life of home care service users in Austria, England and Finland, Dr. Birgit Trukeschitz, WU Vienna University of Economics and Business, Vienna, Austria

14.30 Lyhyt tauko/Short break

14.35 Measuring effectiveness of home care services, professor Julien Forder, University of Kent, Canterbury, UK

15:20 Kysymyksiä ja vastauksia/Questions and answers

15.40 Seminaarin päätös

Tilaisuus on avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille. Kutsua saa välittää eteenpäin.

Tervetuloa!

Ismo Linnosmaa