Johannes Teologin Laulajien Kuoro.

Johannes Teologin laulajat: Tuntematon ja unohdettu ortodoksinen musiikki Suomessa -konsertti

• Yleisötapahtuma
  • Kielet ja kulttuurit
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
Tapahtumapaikka:
Joensuun ev. lut. kirkko
Lisää kalenteriin:

Itä-Suomen yliopiston kirkkomusiikin ja teologian opiskelijoiden kuoro, Johannes Teologin Laulajat konsertoi 15.5.2023, klo 18.00 Joensuun ev. lut. kirkossa.

Konsertin teemana on suomalainen ortodoksinen musiikki, jota ei ole aiemmin julkaistu sekä julkaistu, mutta syystä tai toisesta unohduksiin jäänyt musiikki.

Luvassa on mielenkiintoinen matka oman maamme ortodoksiseen lauluperinteeseen. Vajaa vuosisata sitten identiteettiään etsivän nuoren kirkon piirissä alettiin säveltää musiikkia suomenkielisiin liturgisiin teksteihin tavoitteena mm. luonteva sävelen ja sanan välinen suhde. Vielä pidemmälle veivät kokeilut, jossa vakiintunut keskeinen teksti sepitettiin uudelleen, omintakeisin lisäyksin. Tästä esimerkkinä konsertissa kuullaan säveltäjä ja musiikkitieteilijä Ilmari Krohnin säveltämä Keruubivirsi, jonka teksti on runoilija Iivo Härkösen käsialaa. Tekstin taustana on kerubiveisu, jota runoilija on muotoillut ja täydentänyt omintakeisin lisäyksin. Kerubiveisu on yksi tunnetuimmista ja säveltäjiä eniten inspiroineista teksteistä ortodoksisessa liturgisessa käytännössä ympäri maailmaa.

Konsertin muita säveltäjiä ovat kaksi Pjotr Akimovia, joista toinen oli viipurilainen diakoni, kuoronjohtaja ja säveltäjä ja toinen ammattisäveltäjä, joka tunnettiin myös nimellä Pekka Attinen. Lisäksi kuullaan Boris Jakubovin, Aleksei Krasnostovskin, Peter Mirolybovin sekä Leonid Bashmakovin teoksia.

Konserttiin on vapaa pääsy.

Petri Nykänen, kuoronjohtaja, 050 599 3515, petri.nykanen(at)ort.fi
Anni Alanko, kuoron puheenjohtaja, 050 328 5665, anniala(at)student.uef.fi