ortodoksinen arkkipiispa Herman

Arkkipiispa Herman (1878–1961) Suomen ortodoksisessa kirkossa: avoin tutkimustyöpaja

Arkkipiispa Herman (Aav) siirtyi Virosta Suomen ortodoksisen kirkon palvelukseen sata vuotta sitten. Hänet vihittiin piispaksi Konstantinopolissa samassa yhteydessä, kun Suomen ortodoksit siirtyivät Ekumeenisen patriarkaatin alaisuuteen. Arkkipiispa Herman luotsasi Suomen ortodoksista kirkkoa itsenäisyyden jälkeisten kansallistamisen vuosien, toisen maailmansodan ja kirkon jälleenrakennuskauden aikana. Tomos 100 -juhlavuoden kunniaksi järjestämme Itä-Suomen yliopiston teologian osastolla tutkimustyöpajan, jossa pureudutaan Hermanin elämäntyöhön monien eri tieteenalojen näkökulmasta.
Tapahtuma on avoin yleisölle ja siihen on myös etäyhteys. Lämpimästi tervetuloa!
  • Seminaari
  • Yleisöluento
  • Kielet ja kulttuurit
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
Tapahtumapaikka:
Agora, AT 103 (teologian siipi, B-sisäänkäynti)
Joensuu
Lisää kalenteriin:

Tapahtumassa kuullaan lyhyitä alustuksia arkkipiispa Hermanin toiminnasta ja vaikutuksesta kirkollisella kentällä. Tutkijat myös kertovat Hermaniin liittyvistä arkistoaineistoista ja museokokoelmista. Työpajatyyppinen työskentely kannustaa vapaamuotoiseen tiedonvaihtoon ja keskusteluun.

• 12.00 Työpajan avaus – Maria Takala-Roszczenko
  • 12.15 Herman Aavin tie Suomen ortodoksisen kirkon piispaksi – Juha Riikonen

I teema: Aineistot

• 12.30 Arkkipiispa Herman Suomen ortodoksisen kirkon arkistoissa – Sari Hirvonen
  • 12.45 Herman Viron arkistoissa – Andrei Sõtšov
  • 13.00 Herman ortodoksisen kirkkomuseo RIISAn aineistoissa – Katariina Husso & Ilona Pelgonen

13.15 tauko

II teema: Arkkipiispa Herman kirkon rakentajana

• 13.30 Ajanlaskukiista – Sari Hirvonen
  • 13.45 Heimokirkkohanke – Pekka Metso
  • 14.00 Sota ja jälleenrakennus – Teuvo Laitila

III teema: Arkkipiispa Herman ideologina

• 14.15 Kansallistamisen ulkoiset muodot – Hanna Kemppi
  • 14.30 Kirkkomusiikki – Maria Takala-Roszczenko
  • 14.45 Keskustelua

15.00 kahvitauko

IV teema: Arkkipiispa Herman ja kirkon muut toimijat

• 15.30 Jumalanpalvelus ja luovuus – Pekka Metso
  • 15.45 Hermanin verkostot – Maria Takala-Roszczenko
  • 16.00 Keskustelua

16.15 Kokoava päätöskeskustelu – Pekka Metso

Työpajan puheenvuorot:

• Sari Hirvonen, FT, tiedonhallinnan asiantuntija, Suomen ortodoksisen kirkon keskusrekisteri
  • Katariina Husso, FT, ma. museonjohtaja, RIISA – Suomen ortodoksinen kirkkomuseo
  • Hanna Kemppi, FT, taidehistorioitsija, Helsingin yliopisto
  • Teuvo Laitila, FT, dosentti, Itä-Suomen yliopisto
  • Pekka Metso, TT, professori, Itä-Suomen yliopisto
  • Ilona Pelgonen, amanuenssi, RIISA – Suomen ortodoksinen kirkkomuseo
  • Juha Riikonen, TT, teologisten aineiden opettaja, Valamon opisto
  • Andrei Sõtšov, TT, research fellow, Tarton yliopisto
  • Maria Takala-Roszczenko, TT, kirkkomusiikin apulaisprofessori, Itä-Suomen yliopisto

Kutsumme lämpimästi mukaan opiskelijoita ja jatko-opiskelijoita ja kaikkia ortodoksisen kirkon historiasta kiinnostuneita!

Ilmoittautumiset verkkolomakkeella (linkki tapahtumakuvauksen ylälaidassa) 3.12.2023 mennessä.

Maria Takala-Roszczenko, maria.takala@uef.fi

Kuva: Piispanjumalanpalvelus Kuopion kreikkalaiskatolisessa kirkossa arkkipiispa Herman alttarilla. Kuvaaja: Tuttu Jänis, 7.10.1934. Kuopion kulttuurihistoriallinen museo.