Pipetointi.

Uusia biologisia lääkkeitä kroonisiin sairauksiin – GeneCellNano-​​lippulaivan kokous 18.-19.4.2024

Geeni-, solu- ja nanoterapian valmisteiden tuomat mahdollisuudet yleisten kroonisten sairauksien diagnosointiin ja hoitoon ovat jälleen monipuolisesti esillä Suomen Akatemian rahoittaman GeneCellNano-lippulaivan kolmannessa vuotuisessa tieteellisessä kokouksessa. Hotelli Rantapuistossa Helsingissä 18–19.4.2024 järjestettävään kokoukseen tulee yli 100 osallistujaa tutkimuskeskittymän jäsenistä Itä-Suomen, Oulun ja Helsingin yliopistoista, Aalto-yliopistosta ja Veripalvelusta, sekä useista alan yrityksistä. Kansainvälinen vuorovaikutus näkyy kokouksessa kutsupuhujien sekä lippulaivan arvovaltaisen ohjausryhmän läsnäolona.

– GeneCellNano-lippulaiva tuo yhteen alan akateemiset ja kliiniset huippututkijat sekä johtavat yritykset, ja vuosittainen kokous on tärkeä katsaus biologisten lääkkeiden tuoreimpaan tutkimukseen ja kehitykseen, kertoo lippulaivan johtaja, Itä-Suomen yliopiston professori Seppo Ylä-Herttuala.

Torstaina 18.4. lippulaivan tutkijat esittävät katsaukset geeni- ja soluterapian sekä nanoteknologian uusiin ratkaisuihin muun muassa sydämen vajaatoiminnan ja syöpätautien hoidossa ja biologisten lääkkeiden paremmassa kohdentamisessa. Perjantaina 19.4. käsitellään uusien hoitomuotojen kaupallisia mahdollisuuksia sekä tutkimuskehitystä verkkokalvosairauksien ja sepelvaltimotaudin hoidossa ja kotimaisen koronarokotteen kehityksessä.

Geeni-, solu- ja nanoterapia kroonisten sairauksien hoidossa (GeneCellNano) -osaamiskeskittymä kehittää uusia biologisia lääkkeitä eli niin sanottuja ATMP-valmisteita, biomarkkereita ja diagnostiikkaa yleisten kroonisten sairauksien hoitoon. Keskiössä ovat innovaatiot, tuotantotekniikoiden kehittäminen ja tutkimustulosten kaupallinen soveltaminen. Myös kotimaisen koronarokotteen tutkimus ja kehitys kuuluu tähän ohjelmaan.

Lippulaiva muodostaa Suomessa alan eturivin tutkijoista, potilaita hoitavista lääkäreistä, kolmannen sektorin toimijoista sekä johtavista yrityksistä ekosysteemin, jolla on edellytykset nousta alan kansainvälisen kehityksen kärkeen. Yhteistyössä on mukana yli 30 yritystä sekä laajat tutkijaverkostot EU:ssa, USA:ssa ja Japanissa. GeneCellNano on valittu Suomen Akatemian lippulaivaohjelmaan vuosille 2020–2024 ja erinomaisten tulosten perusteella jatkokaudelle vuosille 2025–2028.

GeneCellNano -lippulaivan verkkosivut

Kokouksen ohjelma