Tunturihaukan siilmin valokuvanäyttely. Kuva: SYKE.

Suomen ympäristökeskuksen tiedote

Tunturihaukan silmin -valokuvanäyttely kuvaa ilmastonmuutoksen vaikutuksia pohjoisessa, avajaiset Joensuussa pe 20.10. klo 12

Miltä Lappi tulee näyttämään, kun se lämpenee seuraavan 50 vuoden aikana 4–5 astetta esiteolliseen aikaan verrattuna? Tunturihaukan silmin -valokuvanäyttely kuvaa haukan näkökulmasta, miten ilmastonmuutos vaikuttaa pohjoisen alueen luontoon, elinkeinoihin ja paikallisten ihmisten elämään.

Näyttely vie katsojan pohjoiseen

Pohjoisessa ilmastonmuutos näkyy jo nyt sekä luonnossa että ihmisten arjessa. Talvet ovat leudontuneet ja erittäin kireitä paukkupakkasia koetaan harvemmin. Ympäristön muutos on jo niin nopeaa, että yhden ihmissukupolven aikana avotunturi metsittyy nuoreksi metsäksi, kirkasvetinen järvi samentuu ruskeaksi ja lohikalojen sijasta pyydykseen uivat särkikalat, ahven ja hauki.

Tunturihaukan silmin – Pohjoinen alue ilmastonmuutoksen kynsissä -näyttely kokoaa kattavasti yhteen paikkaan ilmastonmuutoksen vaikutuksia Pohjois-Norjan sekä Suomen ja Ruotsin Lappiin.  Näyttelyssä yhdistyvät vaikuttava valokuvataide ja tieteellinen tietopohja.

Näyttelystä löytyy sekä fyysinen että virtuaalinen versio

Tunturihaukan silmin -näyttelystä on tuotettu sekä fyysinen että virtuaalinen näyttely. Fyysinen näyttely kiertää Suomessa ja Norjassa sekä mahdollisesti Ruotsissa vuosina 2023–2025. Lisäksi tarjolla on ilmainen virtuaalinen näyttely verkossa, joka syventää fyysisen näyttelyn teemoja.

Näyttelyn avajaiset järjestetään Joensuussa Taitokorttelissa (Taito Galleria, Koskikatu 1, 80100 Joensuu) 20. lokakuuta kello 12–13.15. Jos haluat nauttia avajaisissa suolaisia ja makeita tarjoiluja, ilmoittauduthan etukäteen tästä linkistä. Olet kuitenkin tervetullut avajaisiin myös ilman ilmoittautumista.

Avajaisten ohjelma:

·   Tervetuloa (tilaisuuden juontaja), Jukka Nykänen, ympäristöasiantuntija, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

·   Taiteilijan puheenvuoro: miten näyttely syntyi ja mitä se kertoo pohjoisen luontomme tilasta? Riku Lumiaro, erityisasiantuntija, Suomen ympäristökeskus

·   Videotervehdys: Marja Joenusva, Suomen Barents-suurlähettiläs, ulkoministeriö

·   Puheenvuoro: Taiteen ja kulttuurin merkitys ilmastonmuutoksen hillinnässä, Raimo Moilanen, Taitokorttelin puheenjohtaja

·   Puheenvuoro: Tieteellisen tiedon visualisointi – miten näyttely rakennettiin? Mika Pyhähuhta, luova johtaja, mainostoimisto Laboratorio Uleåborg

·   Paneelikeskustelu: Mitä meidän tulisi tehdä pohjoisen luonnon suojelemiseksi?

o  Juontaja: Jukka Nykänen, ympäristöasiantuntija, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

Riku Lumiaro, erityisasiantuntija, Suomen ympäristökeskus

Klemetti Näkkäläjärvi, saamelaisen ilmastoneuvoston puheenjohtaja, Oulun yliopisto

Henni Ylänne, tutkijatohtori, Itä-Suomen yliopisto

·   10 min Keskustelua ja kysymyksiä

Näyttelyn on toteuttanut Suomen ympäristökeskus

Näyttely on osa Suomen ympäristökeskuksen Ilmastonmuutoksen vaikutukset Barentsin alueen luonnon monimuotoisuuteen (BARIMS) -hanketta. Näyttelyn toteuttamiseen ovat osallistuneet asiantuntijat ja tutkijat Suomesta, Ruotsista ja Norjasta. Näyttelyn tuottamisesta, videoista ja teknisestä toteutuksesta on vastannut mainostoimisto Laboratorio Uleåborg. Näyttely on tehty yhteistyössä ympäristöministeriön kanssa ja sen on rahoittanut ulkoministeriö.

Tule mukaan näyttelyn avajaisiin Joensuuhun ja koe ilmastonmuutos tunturihaukan silmin!

#HaukanSilmin

- Lisätietoja avajaisista ja lista näyttelypaikoista

-  Tutustu virtuaaliseen näyttelyyn verkossa

Erityisasiantuntija Riku Lumiaro, Suomen ympäristökeskus, etunimi.sukunimi@syke.fi, puh. +358 295 251 394