Tutkijoita näytteen ympärillä laboratoriossa.

Tohtorikoulutuspilotteihin 70 väitöskirjatutkijan tehtävää Itä-Suomen yliopistoon

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamat pilotit uudistavat yliopistojen tohtorikoulutusta ja kiinnittyvät vahvemmin työelämäyhteyteen.

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama laaja tohtorikoulutuspilotti kehittää ja uudistaa suomalaisten yliopistojen tohtorikoulutuksen käytäntöjä vuosina 2024–2027.

Tohtorikoulutuspilottien myötä Itä-Suomen yliopistossa avautuu 70 uutta väitöskirjatutkijan kolmivuotista työsuhdetta. Haku tehtäviin on käynnissä 11.3. –1.4.2024. Lisätietoja tohtorikoulutuspilottien hausta on yliopiston verkkosivuilla. Pilottien väitöskirjatutkijoiden tehtävät alkavat 1.8.2024 tai 1.1.2025.

Tohtorikoulutuspilottien tieteenalat edustavat tutkimuksen lippulaiva-aloja ja muiden alojen tutkimusaiheita siten, että toteutuksessa on mukana myös tutkimuslaitoksia ja yrityksiä.

Itä-Suomen yliopisto on mukana kaikkiaan 11 pilottikonsortiossa:

• Doctoral Education Pilot for Mathematics of Sensing, Imaging and Modelling
  • Kestävyysmurros, Sustainability Transformations
  • Innovative Doctoral Education Ecosystem for Photonics
  • Interdisciplinary Doctoral School of Social Services
  • Doctoral Education Pilot in Precision Cancer Medicine
  • Finnish Doctoral Program Network in Artificial Intelligence
  • Digital Waters Doctoral Education Pilot
  • Quantum
  • Doctoral pilot in software engineering
  • National Doctoral Education Pilot based on Immune system
  • EDUCA Flagship doctoral school pilot project

Itä-Suomen yliopisto koordinoi lippulaiva-alojen tohtorikoulutuspilottia Doctoral Education Pilot for Mathematics of Sensing, Imaging and Modelling (DREAM). Pilotin johtaja on professori Tanja Tarvainen teknillisen fysiikan laitokselta.

Vapaasti valittujen alojen tohtorikoulutuspiloteista Itä-Suomen yliopisto koordinoi Kestävyysmurroksen pilottia (Sustainability Transformations). Pilotin vetäjä on professori Arto O. Salonen yhteiskuntatieteiden laitokselta.

Kansainvälinen yliopistoyhteisö kutsuu väitöskirjatutkijoita

Itä-Suomen yliopisto tarjoaa väitöskirjatutkijalle kiinnostavan ja monipuolisen työtehtävän osana kansainvälistä, luovaa ja osallistavaa yliopistoyhteisöä, mahdollisuuden joustavaan monipaikkatyöhön sekä muut kattavat henkilöstöedut.

Itä-Suomen yliopiston tutkimus on kansainvälistä, tieteellisesti korkeatasoista ja tuottaa tieteidenvälistä tutkittua tietoa ja ratkaisuja maailmanlaajuisiin haasteisiin. Itä-Suomen yliopiston tohtorikoulun tohtoriohjelmat kouluttavat jatko-opiskelijoista korkeatasoisia tutkijoita ja asiantuntijoita yliopistomme kaikilta tieteenaloilta. Väitöskirjatutkijoille yliopisto tarjoaa kehitysmyönteisen ja edistyksellisen työyhteisön.

Tohtorikoulutuspilottiin hakijalta edellytetään jatkokoulutuskelpoisuutta. Hakemukset arvioidaan yhtenäisin kriteerein, joissa huomioidaan muun muassa hakijan tutkintotausta ja muu pätevöityminen, tutkimusprojektin tarjoama valmius erilaisiin uramahdollisuuksiin sekä motivaatiokirje.

Urasuunnittelu vahvemmin mukaan väitöskirjatyöhön

Työelämäyhteyksien huomioiminen on tärkeä osa tohtorikoulutuspilottia. Jokainen väitöskirjatutkija laatii urasuunnitelman, jossa hän kartoittaa uramahdollisuuksiaan yliopistojen, teollisuuden, tutkimuslaitosten ja muiden organisaatioiden palveluksessa.

Tohtorikoulutuspilotissa väitöskirjatutkijalle nimetään vähintään kaksi akateemista ohjaajaa ja yksi yliopiston ulkopuolinen mentori. Väitöskirjatutkijalle on näin tarjolla tehokasta ohjausta ja tukea tutkimustyöhön ja urasuunnitelmaan.

– Tavoitteena on, että nykyistä suurempi osa valmistuvista tohtoreista sijoittuisi yrityksiin tutkimus- ja kehitystehtäviin. Tuemme Itä-Suomen yliopistossa uraohjauksen ja mentoroinnin kautta tohtoreiden monipuolisia työuria, akateeminen rehtori Tapio Määttä kertoo.

Akateemiselle uralle tähtääville tohtoreille Itä-Suomen yliopisto on rakentanut uuden kaksivuotisen siirtymävaiheen postdoc-rahoituksen, jonka ensimmäinen haku on syksyllä.

– Päätimme uudistaa tutkijakoulutuksen uramallimme samanaikaisesti, kun tohtorikoulutuspilottien rekrytointeja kolmivuotisiin väitöskirjatutkijan paikkoihin toteutetaan. Tutkijatohtorivaihe on jatkossa osa tutkijakoulutusta. Siirtymävaiheen rahoitusta voi hakea jo siinä vaiheessa, kun väitöskirja on jätetty esitarkastukseen, Määttä kertoo.

Lisätietoja hakemisesta ja hakuprosessista