Henkilö lukemassa Raamattua.

TL Elina Tourunen, väitös 15.12.2023: Sirakin kirjan tulkinnoista uusia näkökulmia kuoleman ja tuonpuoleisen uskonnolliselle traditiolle

Eksegetiikan alaan kuuluva väitöskirja tarkastetaan filosofisessa tiedekunnassa Joensuun kampuksella.

Mikä on väitöstutkimuksesi aihe? Miksi aihepiiriä on tärkeää tutkia?

Tutkin Vanhan testamentin apokryfikirjoihin kuuluvaa Sirakin kirjaa. Sirakin kirja on alun perin kirjoitettu hepreaksi noin vuonna 180 eKr. Sen kreikankielinen käännös on tehty vuoden 117 eKr. aikoihin. Kirjan syyrialainen käännös on tehty todennäköisesti juutalaiskristittyjen toimesta ensimmäisillä vuosisadoilla jKr. Tutkin sitä, miten Sirakin kirjan heprealaisissa, kreikkalaisissa ja syyrialaisissa kuolemaa ja tuonpuoleista käsittelevissä teksteissä näkyy tradition muokkautuminen. Uusin suomenkielinen apokryfikirjojen käännös hyväksyttiin kirkolliskokouksessa vuonna 2007. Meillä on hyvin vähän suomenkielistä apokryfikirjoja käsittelevää kirjallisuutta. Siksi tutkimukseni aihe on ajankohtainen ja tarpeellinen.

Mitkä ovat väitöstutkimuksesi keskeiset tulokset tai havainnot?

Sirakin kirjan kirjoittajalle Ben Siralle kuolema oli hyvin tämänpuoleinen käsite. Hän käytti usein kuoleman teemaa eettisen opetuksensa perusteluna: oman kuolevaisuutensa tiedostaminen ohjaa ihmistä elämänviisauteen, jota Jumalan antama elämän laki ohjaa. Erilaisista kuoleman-käsityksistä on kyllä paljon tutkimustietoa. Sirakin kirjan tekstit antavat hyvän mahdollisuuden tutkia kuoleman ja tuonpuoleisen teemaa tradition muutosprosessin näkökulmasta.

Miten väitöstutkimuksesi tuloksia voidaan hyödyntää käytännössä?

Tutkimukseni avaa mielenkiintoisen näköalan siihen traditioon, jota Sirakin kirja välittää. Keskeinen havainto on se, että teksteihin on poimittu erilaisia traditionsäikeitä, jotka uudessa ajassa ja uudessa teologisessa tai ajanhistoriallisessa viitekehyksessä saavat uudenlaisia merkityksiä. Laajemmassa mielessä tutkimukseni voisi rohkaista etsimään myös uskonnolliselle traditiolle sellaisia tulkintoja, joilla on merkitystä tässä maailmanajassa eläville ihmisille: tradition elinvoima ei ole sen muuttumattomuudessa, vaan siinä, millaisia merkityksiä se löytää muuttuvassa maailmassa.

Mitkä ovat väitöstutkimuksesi keskeiset tutkimusmenetelmät ja -aineistot?

Tutkimuksen lähteenä ovat Sirakin kirjan heprealaiset tekstit, joista vanhimmat ovat peräisin viimeiseltä vuosisadalta eKr., nuorimmat 1100-luvulta jKr. Heprealaisten tekstien vertailuaineistona käytetään kreikkalaista ja syyrialaista Sirakia. Tekstejä vertaamalla jäljitetään sitä tradition muutosprosessia, josta tekstit antavat viitteitä. Teksteissä on yhtymäkohtia paitsi muinaisitämaiseen ja juutalaiseen traditioon, myös kreikkalaiseen ja egyptiläiseen kansanviisauteen. Syyrialaisessa Sirakin kirjassa näkyy jo Uuden testamentin ja ylösnousemususkon vaikutus.

Lisätietoja: Elina Tourunen, elitou(at)uef.fi, p. 040 026 8005

Väitöstilaisuus