Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Sosiaalilääketieteen yhdistyksen opinnäytetyöpalkinto Tarja Toloselle

Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan opiskelija Tarja Tolonen sai palkinnon pro gradu -tutkielmastaan ”Kaksisuuntainen tiedonvaihto ja tiedon hyödyntäminen toimeentulotukiasian käsittelyssä”.

Sosiaalilääketieteen yhdistys (SLY) jakaa vuosittain tunnustuspalkinnon korkeatasoisesta sosiaalilääketieteellisestä opinnäytetyöstä. Tänä vuonna sen sai Itä-Suomen yliopiston sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan opiskelija Tarja Tolonen Pro gradu -tutkielmastaan Kaksisuuntainen tiedonvaihto ja tiedon hyödyntäminen toimeentulotukiasian käsittelyssä. Tutkielman ohjasivat professori Ulla-Mari Kinnunen ja yliopistonlehtori Ville Kivivirta Itä-Suomen yliopistosta ja johtava tutkija Minna Kivipelto Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata Kelan ja sosiaalihuollon esihenkilöiden näkemyksiä siitä, millaista asiakasta koskevaa tietoa ja miten Kela ja sosiaalihuolto vaihtavat toimeentulotukiasian käsittelyssä sekä miten ne hyödyntävät toisiltaan saamaansa asiakastietoa toimeentulotukipäätöksissä.

Tulosten mukaan Kela ja sosiaalihuolto vaihtavat toimeentulotukiasian käsittelyprosessissa tietoa asiakkaan taloudellisesta toimintakyvystä ja asiakkaan kokonaisvaltaisesta elämäntilanteesta, jotka vaikuttavat asiakkaan oikeuteen saada etuuksia ja palveluita. Tiedonvaihdon parantamiseksi on myös kehitetty sekä Kelan että sosiaalihuollon sisäisiä yhteistyökäytäntöjä. Kela ja sosiaalihuolto hyödyntävät harkintansa ja resurssiensa mukaan toisiltaan saamaansa asiakastietoa toimeentulotukipäätöksissä sekä toimeenpanon kehittämisessä. Tiedon hyödyntämisen kehittämisen kohteina ovat tutkimuksen mukaan kaksisuuntainen tiedonvaihto ja yhteistyörakenteet sekä henkilöstön osaaminen.

Palkinto jaettiin Terveydenhuoltotutkimuksen päivillä Tampereella 14.-15.12.2023. Tunnustuksen saajan valitsee SLY:n hallitus tai hallituksen valitsema henkilö. Palkinto myönnetään suomalaiseen yliopistoon tai korkeakouluun tehdystä ylemmän korkeakoulututkinnon opinnäytetyöstä (pro gradu-tutkielmat ja YAMK-tutkinnon opinnäytetyöt).

Tutkielma on luettavissa verkossa: http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20230745