Kirjastonjohtaja Ari Muhonen (oik.) ja tietoasiantuntija Kaisa Hartikainen (vas.) luovuttivat Avoimen tieteen edistäjän palkinnon SmartSleep Labin Samu Kainulaiselle ja Teemu Laitiselle.

SmartSleep Lab sai Avoimen tieteen edistäjä 2023 -palkinnon

Unitutkimuslaboratorio tuottaa tietoa unidatapankkiin avoimen tieteen periaatteiden mukaisesti.

Itä-Suomen yliopiston kirjasto palkitsee avoimen tieteen teemaviikolla vuosittain yliopiston tahon, joka työllään edistää tieteen avoimuutta. Järjestyksessään kahdeksas avoimen tieteen edistäjän kunniakirja luovutettiin SmartSleep Labille Kuopion kampuksella 24.10.2023. Kunniakirjan ottivat vastaan yliopistotutkija, projektipäällikkö Samu Kainulainen ja laboratorioinsinööri Teemu Laitinen.

SmartSleep Lab on avoimen tieteen periaatteisiin perustuva tutkimuslaboratorio, joka tarjoaa unitutkimukselle ainutlaatuiset puitteet ja mahdollistaa terveysteknologiatoimijoille monipuolisen testausympäristön. Tutkimus-, kehitys-, innovaatio- ja opetustoimintaan kehitetty avoimen datan unitutkimuslaboratorio on unen, vireystilan ja fysiologisten toimintojen mittaamiseen keskittyvä laboratoriokokonaisuus. SmartSleep Lab on esimerkki sairaalan, yliopiston, ammattikorkeakoulun ja yritysten tiiviistä yhteistyöstä.

Unitutkimuslaboratorion avulla tuotetaan anonymisoitua vapaaehtoisilta kerättyä tietoa avoimen tieteen periaattein julkaistavaan unidatapankkiin. Ennestään avointa tietoa terveestä unesta on saatavilla vähän. Avoimia uniaineistoja voidaan hyödyntää lukuisiin suomalaisiin ja kansainvälisiin tutkimuksiin sekä diagnostisia menetelmiä ja terveysteknologisia laitteita kehittävien yritysten käyttöön.

Avoimen tieteen edistäjä  -palkinnon aiemmin saaneet:

• 2016 Digitarium
  • 2017 Tuula Honkanen