Rukouskynttilät.

Professori Antti Raunio ajasta iäisyyteen

Itä-Suomen yliopiston systemaattisen teologian professori Antti Raunio menehtyi vakavaan sairauteen Helsingissä 13. lokakuuta 2022.

Hän oli sekä kansallisesti että kansainvälisesti merkittävä Luther-tutkija väitöskirjastaan Summe des christlichen Lebens. Die "Goldene Regel" als Gesetz der Liebe in der Theologie Martin Luthers von 1510 bis 1527 (1994) alkaen. Hänen tutkimuksensa ovat käsitelleet suomalaisen Luther-tutkimuksen keskeisiä kysymyksiä, uskon ja rakkauden suhdetta, luterilaista sosiaalietikkaa ja siinä erityisesti kultaisen säännön etikkaa.

Suomalaiselle lukijakunnalle Raunio on koonnut tutkimuksiensa keskeisiä tuloksia teokseen Järki, usko ja lähimmäisen hyvä (2007). Kansainvälisesti huomatuimpia julkaisuja ovat olleet jo edellä mainitun väitöskirjan lisäksi artikkelit Luther's Social Theology in the Contemporary World: Searching for the Neighbor's Good (2009) ja The Lutheran Tradition and Natural Law (2017).

Antti Raunio suoritti teologian maisterin tutkinnon 1983 Helsingin yliopistossa, opiskeli Saksassa Mainizissa Institut für europäische Geschichtessa (1986­–1987) ja toimi sen jälkeen Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa ensin tutkijana ja sen jälkeen systemaattisen teologian ekumeniikan yliopistonlehtorina 2003–2012, jona aikana hän hoiti ekumeniikan (2001), dogmatiikan (2001–2002) ja systemaattisen teologian professuurin (2002–2009) sijaisuuksia ja määräaikaista systemaattisen teologian professuuria (2010–2012). Systemaattisen teologian professoriksi hänet nimitettiin Itä-Suomen yliopiston teologian osastolle 2012.

Raunio edisti teologista tutkimusta muun muassa toimimalla Luther Agricola -seuran puheenjohtajana 2000–2008 ja Luther-tutkimuksen maailmankongressin jatkokomitean jäsenenä vuodesta 2007. Hän antoi asiantuntemuksensa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon käymiin oppikeskusteluihin Venäjän ortodoksisen kirkon (2005) ja Suomen ortodoksisen kirkon kanssa (1999, 2010 ja 2016), sekä toimi Luterilaisen maailmanliiton delegaattina 2008 niin sanotussa Luterilais-ortodoksisessa yhteyskomissiossa (Lutheran Orthodox Joint Comission). Raunio toimi lukuisissa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon vaativissa asiantuntija­tehtävissä. Näistä on erikseen mainittava Kohti yhteistä hyvää -asiakirja.

Lux perpetua luceat ei – Ikuinen valo loistakoon hänelle!

****

Voit käydä kirjoittamassa viimeisen tervehdyksen teologian osaston aulassa sijaitsevaan surukirjaan, joka on muistopöydällä. Yhteisistä muistamisen hetkistä tiedotamme vielä lisää ensi viikolla.

Teologian osasto