Valkoisia ruusuja.

Pohjois-Karjalan rahastolta 20 apurahaa tutkimukseen Itä-Suomen yliopistossa

Suomen Kulttuurirahaston Pohjois-Karjalan rahasto jakoi 938 000 euroa tieteen, taiteen ja tapahtumien tukemiseen vuosijuhlassaan 28. toukokuuta.

Apurahansaajia on 53, ja rahasta 52 prosenttia kohdentuu taiteeseen ja 47 prosenttia tieteeseen. Apurahojen pääpaino on työskentelyapurahoissa. Vuoden työskentelyapurahoja myönnettiin 22 (13 tieteeseen ja 9 taiteeseen) ja puolen vuoden työskentelyapurahoja 11. Suurimman apurahan, 40 000 euroa, sai Joensuun Oopperayhdistys ry Saapasjalkakissa -lastenoopperan suomenkielisen version toteuttamiseen.

Pohjois-Karjalan rahaston testamenttilahjoituksena saama Eini ja Jorma Veikkolaisen nimikkorahasto, jonka oma pääoma on 2,7 miljoonaa euroa, jakoi apurahoja ensimmäisen kerran. Rahastosta saivat vuoden työskentelyapurahan kasvatustieteiden maisteri Jenni Bäckman matemaattis-luonnontieteellisten koulutusohjelmien ensimmäisen vuoden opiskelijoiden opintoihin kiinnittymistä käsittelevään väitöskirjatyöhön ja filosofian maisteri Joonatan Tola romaanin kirjoittamiseen.

Pohjois-Karjalan rahastossa on nyt 38 nimikkorahastoa, jotka perustuvat yksityisten henkilöiden, yhdistysten ja yritysten tekemiin lahjoituksiin.

Itä-Suomen yliopistosta apurahan saivat:

• M.Sc. Olusegun Olaitan Akinyemi, metsäpuiden sopeutumiskykyä kuivuusstressiin ja ympäristöolosuhteiden vaihteluun käsittelevään väitöskirjatyöhön, 14 000 euroa.
  • M.Soc.Sc. Lisa Gohlke, EU:n ja Venäjän geopoliittisten ja moldovalaisten populististen diskurssien vaikutuksista seksuaalisiin normeihin Moldovassa käsittelevään väitöskirjatyöhön, 14 000 e.
  • Fil. maisteri Reetta Haverinen, Wellness-kulttuuria Instagram-kuvapalvelussa ja suomalaisnaisten kokemuksissa 2020-luvulla käsittelevään väitöskirjatyöhön, 28 000 e.
  • Teol. tohtori Matti Kotiranta, European Consortium for Church and State Research -tutkimusyksikön kansainvälisen konferenssin järjestämiseen Joensuussa, 4 000 e.
  • Yhteiskuntat. maisteri Anni Leskinen, kriiseihin ja muutoksiin varautumista käsittelevään ympäristöpolitiikan väitöskirjatyöhön, 28 000 e.
  • Teol. tohtori Damaskinos Olkinuora, kansainvälisen ortodoksisen teologian konferenssin järjestämiseen Joensuussa, 3 000 e.
  • Fil. maisteri Marko Piipponen, suomalaisen teknisen rikostutkimuksen historiallista kehitystä käsittelevään väitöskirjatyöhön, 28 000 e.
  • M.Sc. Sara Pineda, biomassan tuotannon ja ekosysteemipalvelujen strategista integrointia maisematasolla Euroopassa käsittelevään väitöskirjatyöhön, 28 000 e.
  • Kasvatust. maisteri Anne Posti, varhaiskasvatuksen käsityöllisen toiminnan rikastamiseen teknologian ja post-digitaalisen leikin keinoin käsittelevään väitöskirjatyöhön, 28 000 e.
  • M.Sc. Phillip Sams, genren ja maskuliinisuuden kriisin yhteyttä 1800-luvun lopun amerikkalaisessa kirjallisuudessa käsittelevään väitöskirjatyöhön, 28 000 e.
  • Fil. maisteri Dalva Lamminmäki, hyvinvoinnin perinteisiä ja muuttuvia merkityksiä suomalaisessa saunakulttuurissa käsittelevään väitöskirjatyöhön, 28 000 e.
  • Fil. maisteri Julia Salminen, viktoriaanisten naisten vaikutusta arktiseen tutkimusmatkailuun käsittelevään väitöskirjatyöhön, 28 000 e.
  • Kasvatust. maisteri Elina Hirvonen, katsomusdialogeja peruskoulun arjessa käsittelevään väitöskirjatyöhön, 28 000 e.
  • Fil. maisteri Antti Härkönen, 1800-1900-lukujen vaihteen Viipurin väestön segregaatiota käsittelevän väitöskirjatyön viimeistelyyn, 14 000 e.
  • Fil. maisteri Minna Kääriäinen, avantgarden eetosta ja utooppisuutta suomalaisessa nykykirjallisuudessa käsittelevään väitöskirjatyöhön, 28 000 e.
  • Fil. maisteri Essi Rytkönen, muovien entsymaattista hajottamista käsittelevään väitöskirjatyöhön, 28 000 e.
  • Fil. maisteri Minna Turunen, integraalioperaattoreita ja staattista suojausta rahoituksessa käsittelevän väitöskirjatyön viimeistelyyn, 14 000 e.
  • Fil. maisteri Eemeli Eronen, hydrotermisellä nesteytyksellä tuotettujen ligniiniöljyjen kemiallisen koostumuksen analysointia käsittelevään väitöskirjatyöhön, 28 000 e.
  • Fil. maisteri Eija-Katriina Uusi-Tarkka, ekologisia puukuitu-tekstiili-komposiitteja käsittelevän väitöskirjatyön viimeistelyyn, 12 000 e.
  • Kasvatust. maisteri Jenni Bäckman, matemaattis-luonnontieteellisten koulutusohjelmien ensimmäisen vuoden opiskelijoiden opintoihin kiinnittymistä käsittelevään väitöskirjatyöhön, 28 000 e.

Harri Siiskonen, hoitokunnan puheenjohtaja, Pohjois-Karjalan rahasto, p. 0400 577 453

Asko Saarelainen, asiamies, Pohjois-Karjalan rahasto, p. 040 1044 111