Lentoon-teos Savilahdella.

Perheiden ja läheissuhteiden tutkimuspäivillä Kuopiossa perehdytään muutokseen sopeutumiseen

Itä-Suomen yliopistossa Kuopion kampuksella järjestetään 25.–26.4.2024 Perheiden ja läheissuhteiden tutkimuspäivät. Kansallisille päiville kokoontuu eri alojen tutkijoita, opiskelijoita, perhetyön ammattilaisia eri sektoreilta ja järjestöjen edustajia.

Tällä kertaa teemana on ”Läheissuhteet liikkeessä”. Teema nostaa esiin perhe- ja läheissuhteiden ja niiden kanssa toimimisen edellyttämää kykyä sopeutua muutokseen. Perheet ovat erilaisia ja ihmiset kokevat monenlaiset läheissuhteet merkityksellisiksi. Myös perheiden tarpeet vaihtelevat ja palveluiden on sopeuduttava yhä moninaisimpiin tilanteisiin, joissa eri ikäiset ihmiset ja erilaiset perheet kaipaavat tukea ja apua. Maahanmuutto, kulttuurisen diversiteetin kasvu ja väestön ikääntyminen asettavat palvelujärjestelmälle uudenlaisia haasteita.

Päivien kutsuesitelmät valottavat ajankohtaisia kysymyksiä ikääntymisen ja maahanmuuton, sateenkaarisuhteiden sekä neuroerityisten lasten ja nuorten perheille tarkoitettujen palvelujen joustavuuden ja kattavuuden näkökulmista. Tutkimuspäivien yleisesitelmien pitäjät ovat Dr. Shruti Chaudhry Skotlannista (University of Edinburgh), tutkijatohtori Annukka Lahti (Itä-Suomen yliopisto) ja lastenpsykiatrian vastaava lääkäri Anita Puustjärvi (Kuopion yliopistollinen sairaala). Päivillä kokoontuu myös yli kymmenen työryhmää.

Tutkimuspäivien järjestäjinä toimivat Itä-Suomen yliopisto ja Perheiden ja läheissuhteiden tutkimusseura. Päivien järjestämiseen osallistuu myös Itä-Suomen yliopistossa toimiva lapsi- ja perhepalvelujen asiantuntijaryhmä (LAPE). Verkoston jäseniä yhdistää kiinnostus lasten, nuorten ja perheiden parissa tehtävään tutkimukseen ja opetukseen eri tieteenalojen näkökulmasta. Ryhmä tekee yhteistyötä Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan hyvinvointialueiden perhekeskus- ja tutkimustoimijoiden kanssa.

Tapahtuman verkkosivut: https://sites.uef.fi/pelp2024/