Itä-Suomen yliopiston englanninkielinen logo.

Neljä vanhempaa yliopistonlehtoria aloittaa yliopistossa

Itä-Suomen yliopisto on nimittänyt neljä vanhempaa yliopistonlehtoria tehtäviinsä 1.12.2021 alkaen. Vanhemmaksi yliopistonlehtoriksi siirtyvät Kati Kasanen kasvatustieteiden ja psykologian osastosta, Anssi Voitila teologian osastosta, Minna Tanskanen historia- ja maantieteiden laitokselta sekä Virpi Hotti tietojenkäsittelytieteen laitokselta. Nimityksistä päätti akateeminen rehtori Tapio Määttä.

– Olemme kehittäneet opettajien urapolkuja, ja näin kannustamme opetuksen kehittämiseen. Itä-Suomen yliopistossa on nyt yhteensä yhdeksän vanhempaa yliopistonlehtoria, Määttä kertoo.

Määtän mukaan vanhempien yliopistonlehtorin tehtävien nimitysprosessia on kehitetty aiempaa avoimemmaksi. Kiinnostuneet voivat hänen mukaansa nyt ilmoittaa halukkuudestaan aiempaan vaativampiin vanhemman yliopistonlehtorin tehtäviin. Vanhempien yliopistonlehtorien nimittäminen tapahtuu Määtän mukaan jatkossa vuosittain siten, että ilmoittautuminen on avoinna loppukeväästä.

Vanhemmaksi yliopistonlehtoriksi nimitetyistä Kati Kasanen on työskennellyt yli 20 vuotta Joensuun yliopistossa ja Itä-Suomen yliopistossa. Hän toimii kasvatuksen ja koulutuksen psykologian yliopistonlehtorina psykologian oppiaineessa. Kasanen on toiminut aiemmin muun muassa tutkimusamanuenssina, tutkijana ja tutkijatohtorina. Lisäksi hän on työskennellyt psykologina Joensuun kaupungin ja Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun palveluksessa. Nykyisin Kasanen toimii puolet työajastaan yliopiston verkko- ja monimuotopedagogiikan fasilitaattorina.

Anssi Voitila toimii nykyisin klassisten kielten ja eksegetiikan yliopistonlehtorina. Hän on opettanut Raamatun alkukieliä eli kreikkaa ja hepreaa sekä raamatuntutkimusta teologian osastossa vuodesta 2004 alkaen. Voitila on kehittänyt opetusmateriaaleja erityisesti kreikan etäopetusta varten ja käänteisen opetuksen mallin mahdollistavaa aineistoa. Lisäksi hän on ohjannut gradu- ja väitöskirjatekijöitä. Voitila toimi Helsingin yliopistossa vuoteen 2001, jolloin hän väitteli maailman vanhimman raamatunkäännöksen kielestä, septuagintasta. Voitila toimi apokryfikirjojen käännöskomitean palveluksessa vuoden 2003 loppuun.

Minna Tanskanen toimii kulttuurimaantieteen yliopistonlehtorina sekä koulutuksesta vastaavana varadekaanina yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa. Varadekaanin määräaikainen tehtävä jatkuu vuoteen 2025 saakka. Tanskanen on väitellyt filosofian tohtoriksi Joensuun yliopistossa vuonna 2000 ja tehnyt sittemmin koko työuran Joensuun ja Itä-Suomen yliopistoissa. Hän on toiminut hallinnollisissa tehtävissä historia- ja maantieteiden laitoksena johtajana ja varajohtajana mutta vaalinut kaiken aikaa opetus- ja ohjaustehtäviä hallintotöiden ohessa.

Virpi Hotti toimii yliopistonlehtorina tietojenkäsittelytieteen laitoksella. Hän on vastuuopettajana muun muassa tietojärjestelmien suunnittelun ja tutkimusmenetelmien kurssilla. Lisäksi Hotti ohjaa tutkielmia, tekee tutkimustyötä sekä toimii vastuullisena johtajana projekteissa ja laskennallisen älykkyyden tutkimusryhmän jäsenenä.

Tapio Määttä, akateeminen rehtori, Itä-Suomen yliopisto, tapio.maatta@uef.fi