Lääkäri, tablet-tietokone, laskin ja stetoskooppi.

KTM Ida Parkkinen, väitös 12.4.2024: Yksilöllistetty terveys on tulevaisuuden arvo-odotuksissa syntyvä sidosryhmäinnovaatio

Innovaatiojohtamisen alaan kuuluva väitöskirja tarkastetaan yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa Kuopion kampuksella.

Mikä on väitöstutkimuksesi aihe?

Tutkin yksilöllistettyä terveyttä kehittymässä olevana sidosryhmäinnovaationa. Yksilöllistetty terveys tarkoittaa ihmisten genomitietoon ja yksilölliseen terveysdataan perustuvaa sairauksien ennaltaehkäisyä ja niiden hoitoa. Väestön ikääntyessä, ihmisten elinajanodotteen kasvaessa ja terveydenhuollon rakenteellisen muutoksen edetessä toivotaan, että yksilöllistetty terveys luo merkittävän murroksen tulevaisuuden terveydenhuoltoon. Tutkimukseni tarjoaa rikkaan aineistolähtöisen analyysin vivahteikkaasta prosessista, jossa sidosryhmien intressit ja arvot muokkaavat yksilöllistetyn terveyden mahdollisia tulevaisuuskulkuja. Tutkin yksilöllistettyä terveyttä liiketoimintanäkökulmasta ja tarkastelin yksityisen ja julkisen sektorin sidosryhmien odotuksia yksilöllistetyn terveyden tulevaisuudesta. Aikaisemman tutkimuksen perusteella tiedämme vain vähän innovaation valmisteluvaiheen sidosryhmävuorovaikutuksesta, koska suurin osa tutkimuksista käsittelee innovaatioita jälkikäteen, kun ne ovat jo vakiintuneet markkinoilla.

Mitkä ovat väitöstutkimuksesi keskeiset tulokset tai havainnot?

Systeeminen innovaatio kehittyy alkuvaiheissaan jatkuvana prosessina tilannesidonnaisesti, ennakoivasti ja tunnustelevasti. Tunnistin moniäänisessä sidosryhmien välisessä valmistelutyössä tulevaisuutta määritteleviä tarinakatkelmia. Näissä katkelmissa sidosryhmät houkuttelevat muita valmistautumaan tuntemattomaan tulevaisuuteen omien arvo-odotustensa ja tulevaisuustulkintojensa kautta. Tutkimukseni osoittaa, että sidosryhmäinnovaatio kehittyy tarinankerrontana, jossa ennakoiva merkityksenrakentaminen, tulkinnalliset prosessit ja muuttuvat arvo-odotukset muotoilevat innovaatiota. Tarinankerronta määrittelee yksilöllistetyn terveyden toteutumisen reunaehtoja, ohjaa sidosryhmien organisoitumista innovaation arvo-odotusten äärelle ja pyrkii vakiinnuttamaan systeemin toimintatapoja. Tutkimukseni havainnollistaa kehittymässä olevaa sidosryhmäympäristöä ja siihen liittyvää monimutkaisuutta ja epävarmuutta.

Miten väitöstutkimuksesi tuloksia voidaan hyödyntää käytännössä?

Tutkimukseni tulokset kannustavat yksilöllistettyä terveydenhuoltoa kehittäviä yrityksiä ja julkisorganisaatioita kiinnittämään huomiota omiin ja muiden sidosryhmien odotuksiin yksilöllistetyn terveyden tulevasta arvosta. Avoin keskustelu odotuksista nopeuttaa innovaation etenemistä. Yhteiskunnan päättäjille tutkimukseni tarjoaa syvällisen analyysin muototumassa olevasta sidosryhmäinnovaatiosta. Tutkimukseni tuloksia voidaan hyödyntää investointien vauhdittamisessa ja suuntaamisessa kehityksen kannalta oleellisiin toimintoihin ja yksilöllistettyä terveydenhuoltoa koskevan sääntelyn kehittämisessä.

Mitkä ovat väitöstutkimuksesi keskeiset tutkimusmenetelmät ja -aineistot?
Toteutin narratiivisen tutkimuksen yksilöllistetyn terveyden innovaatiosta Suomessa. Keräsin tutkimusaineiston, joka koostuu sidosryhmähaastatteluista, kenttäpäiväkirjamerkinnöistä, sidosryhmien kotisivuista, seminaariesitelmistä ja muusta valmiina olevasta kirjallisesta materiaalista, vuosina 2017–2019. Analyysissä käytin sisällönanalyysin ja teemoittelun menetelmiä kuvatakseni sidosryhmäinnovaation erityispiirteitä sekä narratiivista analyysimenetelmää tulevaisuuteen suuntautuvien tekstiotteiden analyysissä. Analyysin tuloksena tuotin rikkaan kuvauksen merkityksenrakentamisen, tulevaisuustulkintojen ja muuttuvien arvo-odotusten yhteen kietoutumisesta monen eri sidosryhmän vuorovaikutuksessa.

Ida Parkkinen, ida.parkkinen@uef.fi

KTM Ida Parkkisen kauppatieteiden alaan kuuluva väitöskirja Innovation embedded in a storytelling system: An antenarrative construction of multistakeholder innovation tarkastetaan yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa. Vastaväittäjänä toimii professori Janne Tienari kauppakorkeakoulu Hankenista ja kustoksena professori Hanna Lehtimäki Itä-Suomen yliopistosta.