Opiskelijoita seisoo ulkona portailla.

Itä-Suomen yliopistoon uusi viisivuotinen tutkijakoulutuksen uramalli

Väitöskirjatutkijan kolmivuotisen työsuhteen jatkoksi on mahdollisuus hakea kaksivuotista siirtymävaiheen post doc -rahoitusta.

Itä-Suomen yliopisto uudistaa tutkijakoulutuksen uramallejaan. Ensi vuoden alusta alkaen väitöskirjatutkijat palkataan lähtökohtaisesti kolmeksi vuodeksi. Väitöskirjan jälkeen akateemiselle uralle tähtäävien on mahdollista hakea kaksivuotista siirtymävaiheen post doc -paikkaa.

Jos väitöskirja ei valmistu kolmessa vuodessa, yliopisto tarjoaa lisäksi mahdollisuuden hakea korkeintaan vuoden kestävää viimeistelyrahoitusta.

Akateeminen rehtori Tapio Määttä korostaa, että siirtymävaiheen post doc -vaihe on jatkossa osa tutkijakoulutusta.

– Tuemme meiltä väitelleiden uusien tohtoreiden siirtymää väitöskirjatutkijasta tutkijatohtoriksi uraohjauksella ja mentoroinnilla. Ajatuksena on, että siirtymävaiheessa väitökseen valmistautuva tai juuri väitellyt tutkija saa tukea kansainväliseen verkottumiseen ja rahoituksen hankintaan urapolun seuraaviin vaiheisiin, Määttä kertoo.

Uusi kaksivuotinen siirtymävaiheen post doc -rahoitus on tarkoitettu vain Itä-Suomen yliopistosta väitelleille. Sitä voi hakea jo siinä vaiheessa, kun väitöskirja on jätetty esitarkastukseen.

– Ensimmäiset post doc -paikat tulevat hakuun kuluvan vuoden elokuussa. Haku päättyy syyskuun lopussa ja työsuhteet alkavat vuoden 2025 alusta. Ensimmäisessä haussa hakijoita voivat olla vuosina 2023 ja 2024 väitelleet sekä ne, joiden väitöskirja on jätetty esitarkastukseen viimeistään syyskuun lopussa, Määttä kertoo.

Itä-Suomen yliopisto suuntaa strategista kehittämisrahoitusta väitöskirjatutkijoiden ja siirtymävaiheen post doc -tutkijoiden palkkaamiseen ensi vuonna ainakin 5,6 miljoonaa euroa.

– Kehitämme tohtorikoulutustamme siten, että jatkossa väitöskirjatyö on päätoimisesti työskennellen mahdollista saada esitarkastukseen kolmessa vuodessa. Keskeinen keino tähän tavoitteeseen pääsemisessä on päätoiminen kolmivuotinen rahoitus väitöskirjatutkijoille. Tavoite myös edellyttää ohjauksen, urasuunnittelun ja yhteisöön kiinnittymisen sekä hallinnollisten prosessiemme kehittämistä, Määttä kertoo.

Akateeminen rehtori Tapio Määttä, Itä-Suomen yliopisto, tapio.maatta(a) uef.fi, p. 050 575 1589