Kuvituskuva.

Itä-Suomen yliopiston ensimmäiset Kestävyyspäivät järjestetään maaliskuussa

Itä-Suomen yliopistossa järjestetään Kestävyyspäivät molemmilla kampuksilla. Kuopiossa tapahtuman ajankohta on 12.–14.3.2024 ja Joensuussa 19.–21.3.2024. Kestävyyspäivillä esitellään yliopistoyhteisön osaamista kestävyyskysymyksissä ja -ratkaisuissa niin opetuksessa, tutkimuksessa kuin muussakin kestävyyttä vahvistavassa toiminnassa.

Itä-Suomen yliopistossa on viime vuosina tehty runsaasti erilaisia toimia kestävyyden ja vastuullisuuden eteen. Kestävyysaiheista tutkimusta ja opetusta on yliopistossa monipuolisesti eri tiedekunnissa.

Tapahtuma on avoin kaikille kiinnostuneille. Kummallakin kampuksella kolmepäiväisenä järjestettävä tapahtuma tarjoaa tilaisuuden päästä tutustumaan eri tieteenalojen kestävyysosaamiseen ja yliopistoon kestävyystoimijana. Tapahtuman avajaiset ovat Kuopion kampuksella tiistaina 12.3. klo 11 alkaen ja Joensuussa tiistaina 19.3. klo 11 alkaen.

Monipuolinen ja monitieteinen ohjelma

Tapahtumassa on ohjelmaa eri oppineiden, tutkimusyhteisöjen ja -ryhmien sekä muiden yliopistoyhteisön jäsenten järjestämänä. Monipuolinen ohjelma on osoitus siitä, kuinka laajasti ja monitieteisesti yliopistosta löytyy kestävyysosaamista tiedekuntarajat ylittäen.

Tapahtuma pitää sisällään ohjelmaa erilaisista kestävyysteemoista, kuten luonnonvarojen käytöstä, luonnon monimuotoisuudesta ja sosiaalisesta kestävyydestä. Tapahtumassa pääsee pohtimaan myös oman arkielämän kestävyysvalintoja esimerkiksi vaatteisiin ja tekstiileihin, ruokaan ja liikkumiseen liittyen.

Tapahtumassa on interaktiivista ohjelmaa, kuten työpajoja sekä erilaisia paneeleja, puheenvuoroja ja luentoja. Kuopiossa Snellmanian ja Joensuussa Carelian rakennusten aulatiloissa on läpi tapahtuman esittelypisteitä kestävyysaiheisesta opetuksesta ja tutkimuksesta sekä posterinäyttelyt.

Ohjelma järjestetään lähtökohtaisesti yliopiston kampuksilla, mutta osaan ohjelmaan on mahdollista osallistua myös etänä. Tapahtuman ohjelmaan ja tarkempiin aikatauluihin voi tutusta tarkemmin osoitteessa https://sites.uef.fi/kestavyyspaivat/.

Wilma Poutanen, tapahtuman vastuuhenkilö, Itä-Suomen yliopisto, wilma.poutanen@uef.fi