Pyöräilijöitä talvisäässä.

Fotoniikan teknologiaa mukana kunnon mittauksessa Joensuun Mehtimäellä

Joensuun Mehtimäelle Areenan tiloihin on rakentumassa uusi urheilijoiden ja kuntoilijoiden testausasema. Itä-Suomen yliopisto tuo hankkeeseen fotoniikan osaamisensa.

Itä-Suomen yliopiston, Karelia-ammattikorkeakoulun, Itä-Suomen liikuntaopiston ja Joensuun kaupungin yhteisessä hankkeessa kehitetään Joensuun Mehtimäen alueella olevan Areenan tiloihin fyysisen kunnon testausasema. Sitä voivat käyttää urheilijat, kuntoilijat ja muutkin kansalaiset. Testausasema liittyy Pohjois-Karjalan maakuntaliiton kautta tulleeseen Oikeudenmukaisen siirtymän (JTF) rahoitukseen.

– Aloite testausaseman rakentamiseen tuli Joensuun kaupungilta. Areenalta vapautui tilaa ja sinne haluttiin kehittää uudenlaisia testauspalveluja, kertoo professori Pasi Vahimaa Itä-Suomen yliopistosta.

Itä-Suomen yliopisto tarjoaa testausympäristöön fotoniikan teknologiaa ja osaamista. Teknologioiden käyttöä pilotoidaan testausaseman kohderyhmillä.

– XR-teknologia yhdistää lisättyä todellisuutta ja virtuaalitodellisuutta. Se voi tarjota esimerkiksi immersiivisen ympäristön, jossa harjoittelu tai testaaminen ovat inspiroivampia kuin perinteisessä kuntosaliympäristössä. Tai sitten eri lajeissa voidaan immersiivisellä ympäristöllä luoda urheilijalle lajiomaisempi kokemus, Vahimaa kuvailee.

– Silmänliikkeen seurantaa voidaan käyttää esimerkiksi valmentajien koulutuksessa. Seurannan avulla saadaan selville, mitä tapahtumaa esimerkiksi joukkuelajin valmentaja seuraa pelikentällä – siis kiinnittääkö hän esimerkiksi huomionsa sellaiseen, joka on kaikkein tärkeintä huomioida tilanteessa. Kouluttaja voi sitten jälkeenpäin tallennetta tutkiessaan sanoa, että huomasitko muuten, että tapahtui pelikentällä.

Testausaseman avulla saadaan parannettua Joensuun houkuttelevuutta esimerkiksi urheilijoiden silmissä, myös yliopistossa opiskelevat urheilijat huomioiden. Osa laitteistoista tulee olemaan siirrettäviä, joten niitä voidaan kierrättää ympäri maakuntaa.

– Alusta-ajattelu ja osaamisen siirto ovat projektin lähtökohtia. Kehitämme ja pilotoimme mittaamista, jotta uudet tai syntyvät yritykset voivat tuotteistaa näistä toiminnoista itselleen liiketoimintaa. Jaamme siis osaamistamme tällä tavalla, Vahimaa toteaa.

– Yritykset ja muut tahot voivat sitten hyödyntää ympäristöä. Tavoitteena on uuden palveluliiketoiminnan syntyminen uuden osaamisen kautta. Esimerkiksi urheilijoiden suorituskyvyn mittaaminen tai uusien teknologioiden hyödyntäminen kuntoutuksessa voivat olla tällaisia uusia lisiä alan liiketoimintaan.

Karelia-ammattikorkeakoululle hankkeessa muodostuu oppimisympäristö, jossa tullaan järjestämään muun muassa fysioterapian koulutusta. Esimerkiksi kuntoutuksessa käytetään osin samoja välineitä kuin urheilijoiden testaamisessa. Itä-Suomen liikuntaopistolle hanke on myös tärkeä muun muassa valmentajakoulutuksen vuoksi.

Lue lisää: Joensuun kaupungin tiedote

Avainsanat