Henkilö katsoo metsää ilta-auringossa.

Arjen pienet ekoteot -kampanjalta lahjoitus Luonnonperintösäätiölle

Itä-Suomen yliopiston yksiköt, henkilöstö ja opiskelijat keräsivät kaikkiaan 11835 pientä ekotekoa vuoden 2023 aikana.

Pienilläkin yksittäisten ihmisten teoilla on suuri vaikutus ilmastonmuutoksen ja luontokadon hillitsemisessä. Itä-Suomen yliopistossa toteutettu Arjen pienet ekoteot -haastekampanja (APE) on innostanut yliopiston henkilöstöä kokoamaan yhteen omia niksejään arjen ekoteoista vuoden 2023 aikana.

Jatkuvan oppimisen keskuksen pilotoima kampanja laajeni farmasian sekä ympäristö- ja biotieteiden laitoksille sekä lopulta yliopistotasoiseksi henkilöstön ja opiskelijoiden pariin keväällä 2023. Jo pilotointivaiheessa kampanjan kysely tuotti yli 4000 arjen pientä tekotekoa. Kaikkineen APE-kampanjassa saatiin vastauksia 11 835 pienestä ekoteosta.

Haastekampanjassa kerättiin ehdotuksia yhteisestä lahjoituskohteesta. Eniten ehdotuksia saivat metsäluonnon suojelu, vesiluonnonkohteiden suojelu, lajittelun ja kierrätyksen lisääminen kampuksilla sekä kampusalueiden monimuotoisuuden lisääminen. Yliopiston kestävyys- ja vastuullisuusryhmä valitsi näistä luonnon monimuotoisuuteen liittyvän lahjoituskohteen. APE-kampanjan 1000 euron lahjoituksen kohteeksi valikoitui Luonnonperintösäätiön ”Suojele pala Itä-Suomea” -kampanja.

Arjen pienet ekoteot -kampanjan tuloksista tuotettiin vastuullisuusviestinnän jatkoprojektissa somevideosarja, jossa tuodaan esille yliopistolaisten ja kumppaniemme ekotekoja niin arjessa kuin työssäkin. Voit tutustua videosarjaan yliopiston Vimeo-kanavalla.

Itä-Suomen yliopisto on sitoutunut Ilmasto-ohjelmansa mukaisesti toteuttamaan toimenpiteitä ilmastomuutoksen vaikutusten vähentämiseksi tavoitteenaan hiilineutraali yliopisto vuoden 2025 loppuun mennessä. Yliopiston kestävyyden ja vastuullisuuden toimiin voit tutustua sivustolla: uef.fi/kestavayliopisto.

Lisätietoja

Tiina Ynnilä, APE-kampanjan hankejohtaja, suunnittelija, jatkuvan oppimisen keskus, Itä-Suomen yliopisto, tiina.ynnila@uef.fi