Andrew Agbaje.

Andrew Agbajelle kansainvälinen palkinto lapsuusajan lihavuuden tutkimuksesta

Itä-Suomen yliopiston tutkija ja kliininen lastenepidemiologi Andrew Agbaje on saanut Euroopan lihavuustutkimusyhdistyksen EASOn ja Novo Nordisk -säätiön myöntämän nuoren tutkijan palkinnon tunnustuksena lasten lihavuutta käsittelevästä tutkimuksestaan. Palkintoon sisältyy 300 000 Tanskan kruunun eli noin 40 000 euron suuruinen tutkimusapuraha.

Andrew Agbajen tutkimus on osoittanut, että valtimoiden jäykistyminen on lihavuuden ja insuliiniresistenssin riskitekijä lapsilla. Tulosten mukaan nuoruusvuodet ovat paras ajankohta pysäyttää rasvamassan kertymisen ja insuliiniresistenssin muodostama noidankehä. Lisäksi Agbaje on osoittanut, että kevyt liikunta on tehokas vastalääke paikallaanolon aiheuttamaan rasvamassan kertymiseen lapsilla.

Lihavuus on krooninen sairaus, joka voi lisätä muun muassa diabeteksen, sydänsairauksien ja tiettyjen syöpien riskiä. Lihavuuden arvioidaan aiheuttavan noin viisi miljoonaa kuolemaa maailmanlaajuisesti joka vuosi. Aikuisväestössä lihavuuden esiintyvyys on yli kaksinkertaistunut vuodesta 1990, ja lapsilla ja nuorilla lihavuuden esiintyvyys on yli nelinkertaistunut vuodesta 1990. Tällä hetkellä lihavia aikuisia on yli 890 miljoonaa ja lihavia lapsia 160 miljoonaa.

– Tämä on ennennäkemätön tunnustus pyrkimyksillemme ymmärtää ja ehkäistä lasten ja nuorten sydän- ja aineenvaihduntasairauksia, ja olen hyvin kiitollinen palkinnon myöntäneelle EASOlle, joka toimii kattojärjestönä alan yhdistyksille kaikkiaan 36 eri Euroopan maassa, sekä Novo Nordisk -säätiölle, Agbaje sanoo.

– Havaitsimme lisäksi äskettäin, että vyötärönympäryksen suhde pituuteen on kustannustehokas tapa seuloa, tunnistaa ja diagnosoida lasten lihavuutta, ja että se voisi jopa korvata perinteisen painoindeksin. Painoindeksi ei pysty erottamaan rasvamassaa lihamassasta, minkä vuoksi osaa lapsista on virheellisesti pidetty ylipainoisina tai lihavina, vaikka rasvan määrä on normaalin rajoissa, Agbaje kertoo.

Hän ehdotti äskettäin EASOlle antamassaan haastattelussa uutta lasten vyötärö-pituussuhteeseen perustuvaa lasten lihavuuden kynnysarvoa ja suositteli sen käyttöönottoa eurooppalaisissa politiikkasuosituksissa ja ohjeissa.

Ehdotus lasten vyötärö-pituussuhteen raja-arvoiksi.
Vyötärö-pituussuhde kertoo rasvakudoksen määrästä ja sopii siten mittariksi lihavuuden seulontaan lapsilta ja nuorilta.