Ekg-mittaus.

Nuorten kohonnut kolesteroli johti ennenaikaisiin sydänmuutoksiin seitsemän vuoden seurannassa

Kohonneet kolesteroliarvot teini-iässä voivat aiheuttaa rakenteellisia ja toiminnallisia sydänmuutoksia, jotka pahenevat varhaisaikuisuudessa, osoittaa uusi Atherosclerosis-tiedelehdessä julkaistu Itä-Suomen yliopiston ja brittiläisten Bristolin ja Exeterin yliopistojen tutkimus.

Sydänsairaudet ovat maailman yleisin kuolinsyy. Lasten ja nuorten kohonnut kolesteroli ja veren poikkeavat rasva-arvot lisäävät riskiä ennenaikaiseen kuolemaan jo nelikymppisenä ja oireettomaan valtimotautiin jo parikymppisenä. Teini-ikäisistä viidesosalla ja nuorista aikuisista jo neljäsosalla on poikkeavia kolesteroli- ja rasva-arvoja ilman, että taustalla olisi sukurasitetta.

Nyt julkaistussa tutkimuksessa käytettiin aineistoa Bristolin yliopiston ALSPAC-tutkimuksesta (Avon Longitudinal Study of Parents and Children). Tutkittavina oli yhteensä 1 595 nuorta – 640 poikaa ja 955 tyttöä. Nuoret olivat 17-vuotiaita tutkimuksen alkaessa ja heitä seurattiin 24 vuoden ikään saakka. Seurannan alussa ja lopussa mitattiin kolesteroliarvot ja tarkasteltiin merkkejä mahdollisista sydänmuutoksista.  Sydämen rakenteellisista muutoksista kertovia merkkejä ovat vasemman kammion liikakasvu ja korkea suhteellinen seinämäpaksuus. Toiminnallisista muutoksista puolestaan kertovat vasemman kammion diastolinen toimintahäiriö ja kohonnut täyttöpaine.

Tutkimuksessa otettiin huomioon osallistujien rasva- ja lihasmassa, insuliini-, verensokeri- ja tulehdusarvot, mahdollinen tupakointi, paikallaan vietetty aika ja fyysinen aktiivisuus, sosioekonominen asema sekä sydän- ja verisuonitautien sukurasite. Sydänmuutoksia arvioitiin aikuisten kynnysarvojen perusteella. Tutkimuksessa havaittiin, että kohonnut LDL- ja kokonaiskolesteroli lisäsivät varhaisten sydänmuutosten riskiä 18–20 prosentin verran. Kohonneet triglyseridiarvot puolestaan kaksin- tai kolminkertaistivat varhaisten rakenteellisten ja toiminnallisten sydänmuutosten riskin seitsemän vuoden seuranta-aikana.

Muutoksia havaittiin yhtä lailla sekä miehillä että naisilla, eivätkä normaali paino ja normaali verenpaine suojanneet sydäntä korkean kolesterolin haitallisilta seurauksilta. Tutkimuksessa todettiin, että sydänmuutoksista 30 prosenttia johtui kohonneesta kolesterolista ja 40 prosenttia aiheutui epäsuorasti rasvamassan ja verenpaineen kasvusta. Loput 30 prosenttia voitiin selittää geneettisillä tekijöillä ja vähäisellä liikunnalla.

– Kolesteroliarvojen mittausta suositellaan nykyisin 40 ikävuoteen mennessä. Meillä alkaa kuitenkin nyt olla näyttöä siitä, että kohonnut kolesteroli voi aiheuttaa hälyttäviä sydänmuutoksia jo yli 20 vuotta aiemmin. Nelikymppiseksi asti odottaminen voi johtaa joka viidennellä aikuisella sydänongelmiin, jotka olisi voitu ehkäistä ja joiden hoitaminen on kallista, toteaa palkittu lääkäri ja kliininen epidemiologi Andrew Agbaje Itä-Suomen yliopistosta.

– Havaitsimme hiljattain, että lisääntyvä paikallaanolo aiheutti 70 prosenttia kolesteroliarvojen noususta nuoruusvuosina, mutta kolesterolin kohoamisen ja rasva-aineenvaihdunnan häiriöt voi kokonaan ehkäistä kevyellä liikunnalla. Näistä tuloksista voi päätellä, että paikallaanolo on monen terveysongelman juurisyy. Lasten ja nuorten liikunnan puute vauhdittaa sydän- ja verisuonitautien kehittymistä ja johtaa myöhemmin ennenaikaisiin kuolemiin.

– Riskien vähentämiseksi on ehdotettu veren rasva-arvojen seulontaa jo lapsilta ja nuorille "kolesterolipassia" kolesteroliarvojen säännölliseen seurantaan. Näin kohonnut kolesteroli voitaisiin havaita ja hoitaa jo nuoruudessa. Omat viimeaikaiset tutkimuksemme ovat tuottaneet entistä vahvempaa näyttöä sydänterveyden edistämiseksi, Agbaje toteaa.

Agbajen johtaman urFIT-CHILD-tutkimusryhmän työtä ovat tukeneet Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Suomen Kulttuurirahaston keskusrahasto ja Pohjois-Savon aluerahasto, Orionin tutkimussäätiö, Aarne Koskelon säätiö, Antti ja Tyyne Soinisen säätiö, Paulon säätiö, Yrjö Jahnssonin säätiö, Paavo Nurmen säätiö, Sydäntutkimussäätiö, Ida Montinin säätiö, Kuopion yliopistosäätiö, Lastentautien tutkimussäätiö sekä Alfred Kordelinin säätiö.

Nuoruuden kohonneet kolesteroliarvot saattavat aiheuttaa sydänmuutoksia nuoruudessa ja varhaisaikuisuudessa, mutta kevyt liikunta voi merkittävästi madaltaa kolesteroliarvoja. Rokotuskorttia muistuttavalla nuorten kolesterolipassilla voitaisiin seurata kolesteroliarvoja kerran kymmenessä vuodessa osana perusterveydenhuoltoa. Kuva: Andrew Agbaje.