Kasvatustieteellisessä tutkimuksessa tapahtuu

Digiopet yhdistävät tekniikan ja pedagogiikan

Digitalisaatio hakee paikkaansa kouluissa. Laitteet ja tekniikka ovat tulleet luokkahuoneisiin, ja opettajat opiskelevat niiden käyttöä yhdessä oppilaiden kanssa. Pelkkä uusi tekniikka ei kuitenkaan tee ketään autuaaksi, vaan opettaja tarvitsee myös pedagogista ymmärrystä teknologian hyödyntämisessä opetuksessa. Tähän hätään rientää nyt Itä-Suomen yliopiston soveltavan kasvatustieteen ja...
Lue lisää Digiopet yhdistävät tekniikan ja pedagogiikan:stä »

Koulujen on reagoitava nopeasti muuttuvaan maailmaan

– Meillä jokaisella on mielipide koulusta, se koskettaa meitä kaikkia ja siihen liittyy paljon odotuksia sekä vaatimuksia, tiivisti kasvatustieteen professori  Janne Pietarinen  omassa avausesityksessään Itä-Suomen yliopiston vuoden toisessa Suomi100-Studia Generaliassa tiistaina. Tilaisuuden puheenjohtaja, professori Janne Pietarinen (vas.), johtava rehtori Mikko Ripatti,...
Lue lisää Koulujen on reagoitava nopeasti muuttuvaan maailmaan:stä »

Pois massaluennoilta - Flipped Classroom

Flipped Classroom -hankkeessa jo yli 40 innokasta opettajaa yliopistossamme on flipannut opetuksensa. Mitä flippaus oikeastaan on ja miten kokeilut on otettu vastaan? Ameba-tutkimustiimin pyrkimyksenä on Itä-Suomen yliopiston oppimisympäristöjen strateginen kehittäminen, mikä tarkoittaa vaihtoehtoisten tai uusien opetusmenetelmien käyttöä ja tutkimusperusteista kehittämistä. Tällä...
Lue lisää Pois massaluennoilta - Flipped Classroom:stä »

Opettajat uuden edessä

Artikkeli on alunperin julkaisetu Saima-lehden numerossa 1/2017 . Uuden opetussuunnitelman suunnittelu ja käyttöönotto ovat vaatineet opettajilta paljon aikaa ja energiaa normaalin päivätyön lisäksi. OPPI-tutkimusryhmä on tutkinut opettajien jaksamista suurten muutosten aikana. Uusi valtakunnallinen opetussuunnitelma rantautui alakouluihin viime syksynä. Sen perusteet ovat koko...
Lue lisää Opettajat uuden edessä:stä »

Lisää potkua luonnontieteiden opetukseen

Luonnontieteiden opiskelu ei kiinnosta nuoria. Ongelma ei ole pelkästään suomalainen, vaan useassa muussakin maassa mietitään ratkaisuja siihen, kuinka motivoida nuoria kiinnostumaan luonnontieteistä. Itä-Suomen yliopistossa ratkaisua on etsitty jo useamman vuoden ajan. – Viisasten kiveä ei ole vielä löytynyt, mutta joitakin viitteitä siihen suuntaan kuitenkin, naurahtaa...
Lue lisää Lisää potkua luonnontieteiden opetukseen:stä »

Yksilöllisempää ohjausta liikuntaan

Ennen liikuntatunneille mentiin opettelemaan jalkapallon tekniikoita ja sääntöjä. Nykyisin tunneilla ohjataan ja kannustetaan sosiaalisten ja motoristen taitojen harjoitteluun ja ryhmässä tekemiseen. – Ajat ja tavoitteet ovat muuttuneet, joten myös koulun liikuntatuntien on muututtava, tiivistää liikuntakasvatuksen yliopisto-opettaja Tuomas Korhonen ajatusta Älyä liikuntaan...
Lue lisää Yksilöllisempää ohjausta liikuntaan:stä »

Tulevaisuuden työntekijöitä tekemässä

Työelämä vaatii tulevaisuudessa kriittistä ajattelutaitoa, sopivan tiedon löytämistä, sen soveltamista ja uuden luomista sekä uudenlaisten työskentelytapojen omaksumista. Monikulttuurisissa työyhteisöissä kieli- ja viestintätaidot ovat ratkaisevassa asemassa. Kati Mäkitalo-Siegl muistuttaa, että vaikka tulevaisuudessa oppilaalla on yhä enemmän tiedon tuottajan rooli, ei opettaja...
Lue lisää Tulevaisuuden työntekijöitä tekemässä:stä »

Mitä voisimme oppia karaokesta?

Jatkuva suorituskeskeisyys ja arvostelu koulumaailmassa saattavat pahimmillaan aiheuttaa oppilaille elinikäisiä traumoja. Kasvatustieteiden professori Antti Juvonen kehottaakin etenkin taito- ja taideaineiden opettajia ottamaan oppia yllättävältä taholta: karaokemaailmassa kaikkia kannustetaan taidoista riippumatta. – Olen tutkinut taito- ja taideaineiden opetusta, karaokea ja...
Lue lisää Mitä voisimme oppia karaokesta?:stä »
— 10 Merkintöjä per sivu
Näytetään 8 tulosta.