Peli joka ei haise koululta

TeacherGamingin toimitusjohtaja Santeri Koivisto kertoo olleensa luova ja energinen jo lapsena. Ei siis ihme, että luokanopettaja rikkoi rajoja aikuisenakin.

– Opetusharjoitteluaikoinani pelailin Minecraftia itsekin ja panin merkille, miten suosittu se oli koululaisten keskuudessa. Lähdin etsimään reittiä, jolla saada Minecraft opetusvälineeksi, muistelee Santeri Koivisto yritystoimintansa ensimmäisiä askeleita.

Koivisto opiskeli Itä-Suomen yliopistossa luokanopettajaksi ja havaitsi, että koulu on välillä valitettavan kaukana lasten kiinnostuksen kohteista.

– Yritystoimintani takana on halu muuttaa nykyistä opetuskulttuuria ja tuoda lapsille läheisiä asioita myös opetukseen. Silloin tarttumapinta uusiin asioihin kasvaa.

Koivistolle selvisi pian, ettei Minecraftia käytetä vielä millään tapaa kouluopetuksessa. Niinpä hän soitti ruotsalaiseen Minecraftin tuotantoyhtiö Mojangiin ja sai firmasta luvan testata peliä opetuskäytössä.

– Samaan aikaan huomasin, että Amerikassa joku opettaja bloggaa hyvin samanlaisista asioista ja olisi kiinnostunut käyttämään pelejä opetuksessa.

Koivisto otti kyseiseen opettajaan yhteyttä, ja jo vähän ajan päästä heillä oli Joel Levinin kanssa yhteinen yritys, TeacherGaming.

– Toimimme yrityksessä kahdeksan kuukautta, ennen kuin edes tapasimme toisemme. Sitä ennen meillä ei ollut lentolippuihin rahaa, naurahtaa Koivisto.

TeacherGaming profiloituu opetuksen asiantuntijana, joka hoitaa yhteydet, lisenssit ja paperisodat koulujen ja pelintuottajan välillä. Toisin sanoen koulu, joka haluaa käyttää Minecraftia opetusvälineenä, voi huoletta keskittyä sen käyttöön opetuksessa. TeacherGaming hoitaa loput.

– Peli ei saa haista koululta, vaan sen pitää olla koukuttava. Niinpä meidän oli helppo rakentaa Minecraft-ympäristöön MinecraftEdu, opetusversio kyseisestä pelistä.

Nykyisin TeacherGamingin palveluja käyttää maailmassa noin 10 000 koulua. Suurin osa niistä on Amerikassa, Suomessa reilut 20. Yrityksen kasvu on ollut huimaa.

– Tätä peliä voi käyttää missä tahansa aineessa; matematiikassa on rakennettu luokkahuoneita ja laskettu tilavuuksia, liikuntatunneilla virtuaalista ympäristöä on käytetty karttana. Myös riitoja ja erilaisia tunteita on selvitelty Minecraft-ympäristössä.

Koivisto muistuttaa, ettei nykypäivänä edes luokanopettajan työnkuva ole niin selkeä kuin ennen. Hän itse on siitä hyvä esimerkki.

– Onneksi Itä-Suomen yliopistossa ymmärrettiin tämä jo opiskeluaikanani. Pystyin ammentamaan laajasta sivuainekirjosta sopivan paketin. Ajatus tuntui olevan, että myös opiskelija voi antaa yliopistolle päin jotain takaisin.

Joustava opetuskulttuuri on myös TeacherGamingin takana.

– Kukaan ei tarkkaan tiedä, millaisiin työympäristöihin nykylapset päätyvät. Siksi on hyvä antaa valmiuksia useaan eri asiaan.

Kuva: MinecraftEdu-peliä käytetään opetuksessa varsinkin Yhdysvalloissa. Kuva TeacherGaming.
Juttu on julkaistu Saima-lehdessä 1/2016