Froodly vähentää ruokahävikkiä

Froodly on uudenlainen sovellus, joka osaltaan auttaa vähentämään ruokahävikkiä Helsingin eudulla. Froodlyssa jokainen voi jakaa tietoa näkemästään alennetusta ja viimeistä käyttöpäivämäärää lähestyvästä tuotteesta muille kuluttajille.

Jopa 40 prosenttia maailmassa tuotetusta ruuasta jää syömättä.

– Olen aina ollut huolissani ruokahävikistä ja halunnut ratkaista tämän ongelman. Siksi jotain on tehtävä, ja ruokateollisuuskin vaikuttaisi nyt olevan valmis innovaatioon, joka ratkaisee tämän ongelman, kertoo yksi Froodlyn (food ja friendly) kehittäjistä, nuorempi tutkija Shahram Eivazi Itä-Suomen yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitokselta.

Hänen mukaansa on ihmeellistä, miksi niinkin kehittyneessä maassa kuin Suomessa supermarketit tuhlaavat joka viikko keskimäärin 10 000 euron edestä ruokaa.

– Tapasin Brennan Clarkin startup-tapahtumassa Helsingissä vuonna 2015. Halusimme molemmat ratkaista ongelman, joten päätimme kehittää uuden konseptin vähentämään ruokahävikkiä. Näin syntyi Froodly, jonka ideana on auttaa kuluttajia löytämään tuotteet, jotka ovat alennuksessa. Näin voimme auttaa niin kuluttajia, jälleenmyyjiä kuin ympäristöäkin.

Froodly antaa kuluttajille aivan uudenlaisen mahdollisuuden kohdella ruokaa.

– Mobiilisovelluksen avulla kuluttajat voivat jakaa tietoa löytämistään alennetuista, viimeistä äyttöpäivämäärää lähenevistä tuotteista. Kuluttajat voivat näin pitää huolta ympäristöstään ja

ruoka laskustaan.

Kuluttajat voivat ottaa kuvan alennetusta tuotteesta ja lähettää sen sovellukseen muiden nähtäville.

– Tuotteet on järjestelty sijaintipaikan, hinnan, tuoteryhmän tai itse etukäteen määriteltyjen ominaisuuksien mukaan, kuvailee Eivazi.

Jokaisesta lataamastaan kuvasta käyttäjät saavat vihreitä pisteitä, jotka kerryttävät vihreitä palkintoja.

– Nämä palkinnot tuovat lisäalennuksia, tai ympäristöalan yhteistyökumppaneidemme tuottamia palveluita, kuten puiden istuttamista tai luonnonmukaisia laatikkopuutarhoja.

Vaikka lähes kaikki kuluttajat ostavatkin ruokaa, Froodly tavoittelee erityisesti kahta kohderyhmää, opiskelijoita ja niin sanottuja vihreitä kuluttajia.

– Vähätuloiset opiskelijat etsivät edullisia tuotteita, ja heitä kiinnostaa saada vielä lisäalennuksia ansaitsemillaan krediiteillä. Toisaalta taas vihreät kuluttajat haluavat auttaa muutoksessa ja vähentää ruokahävikkiä yhteiskunnassamme.

Tänä syksynä Froodly myytiin Rhea Solutions Oy:lle.

– Olemme nähneet läheltä yhtiön toimintaa, ja uskomme vahvasti, että kaksi yritystä yhdessä sopivat hyvin auttamaan ruokahävikin vähentämistä.

Juttu on julkaistu Saima-lehdessä 1/2017