Ihmisen biologiaa uudella tavalla uudessa ympäristössä

Biolääketieteen yksikössä avattiin viime syksynä uusi monimuoto-oppimisympäristö, ja samalla menivät uusiksi myös anatomian ja solubiologian kurssit.  

Teksti Ulla Kaltiala Kuva Raija Törrönen

Luentoja korvattiin videomateriaaleilla, itseopiskelulla ja ryhmäopetuksella, joihin viihtyisä ja muunneltava tila tarjoaa oivalliset puitteet.

– Opettaja ja opiskelijat ovat tässä lähempänä toisiaan kuin perinteisessä luentosaliopetuksessa ja pystyvät myös haastamaan toisiaan. Opiskelija ei selviä opetuksesta pelkästään istumalla eikä opettaja pelkästään seisomalla ja puhumalla itsekseen, apulaisprofessori Petteri Nieminen kuvailee.

– Esimerkiksi omat käsitykseni siitä, mitkä opetettavista asioista ovat helppoja ja mitkä vaikeita, ovat muuttuneet, kun opiskelijat uskaltautuvat kyselemään entistä enemmän. Vaikeisiin asioihin on voitu sitten käyttää enemmän aikaa.

Yliopistolehtori Virpi Tiitun mukaan uudet tilat tukevat myös opiskelijoiden tutustumista ja ryhmäytymistä.

– He näyttävät viihtyvän täällä mainiosti myös silloin, kun tiloissa ei ole opetusta.  

Lääketieteen vuosikurssit ovat suuria, joten pienryhmäkin tarkoittaa 50 opiskelijan joukkoa.

– Tässä ympäristössä opettaja kuitenkin hallitsee porukan hyvin ja saa kontaktin kaikkiin, Tiitu kertoo.

 

Kokonaisuuteen kuuluu kaksi monimuoto-opiskelutilaa, kaksi perinteisempää pienryhmätilaa, hiljainen itseopiskelutila sekä kohtaamispaikka, Meditori. Tiloja somistavat lukuisat anatomiset mallit, joita opiskelijat saavat käyttää opiskeluun myös omin päin.  

– Hienoa on, että aidotkin pääkallot ja kauniit historialliset mallit on saatu esille opiskelijoiden ihailtaviksi, Tiitu toteaa.

Opiskelun tukena on myös anatomian ja solubiologian virtuaalinen tietokanta.

Lääketieteen toisen vuosikurssin opiskelijat Viivi Hynninen ja Matilda Anttila kiittelevät uusien tilojen hienouksista erityisesti AV-tekniikkaa.

– Tästä on tehty muutenkin houkutteleva paikka, jonne voi tulla opiskelemaan, Anttila kiteyttää.

Omat anatomian opintojaksonsa kaksikko ehti suorittaa vielä vanhaan malliin, mutta monimuoto-oppimisympäristöstä on silti tullut heille tuttu.

– Olemme opettaneet täällä ykkösiä ja esitelleet anatomiaa myös lukiolaisille ja eskarilaisille, Hynninen kertoo.

 

Tiloissa järjestetään opetusta paitsi lääketieteen ja hammaslääketieteen, myös farmasian, ravitsemustieteen ja terveyden edistämisen opiskelijoille. Ensi syksystä alkaen sinne keskittyy myös entistä monipuolisempaa opetusta, kun anatomian, fysiologian, lääketieteellisen biokemian ja osin myös liikuntalääketieteen opetus integroidaan elinryhmäkohtaisiksi kokonaisuuksiksi opetussuunnitelmauudistuksen myötä.  

– Esimerkiksi sydän ja verenkierto käsitellään vastedes omana kokonaisuutenaan kaikkien näiden oppiaineiden näkökulmasta. Samalla niissä kaikissa siirrytään interaktiivisempaan monimuoto-opetukseen, biolääketieteen yksikön varajohtaja, yliopistonlehtori Jyrki Ågren kertoo.

Kuva: Oppimisympäristön suunnittelussa kuultiin myös opiskelijoiden toiveita. Viivi Hynnisen ja Matilda Anttilan mielestä tulos on toimiva ja houkutteleva.

 

Julkaistu Saima-lehdessä 2/2018