Venäläiset oppilaat pitämässä tanssiesitystä konferenssivieraille.

Venäläiset ja virolaiset oppilaat vierailivat harjoittelukoululla – kansainvälinen kouluprojekti huipentui oppilaiden venäjänkieliseen konferenssiin

Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulussa, Tulliportin normaalikoulussa, on vuoden ajan edistetty naapurimaiden välistä kanssakäymistä sekä kansainvälistä yhteistyötä venäjän kieleen liittyvässä projektissa. Alakoulun viides- ja kuudesluokkalaiset venäjän kielen opiskelijat ovat tutustuneet naapurimaidensa lastenkirjallisuuteen.

– Tavoitteenamme on ollut edistää suomalaisten, virolaisten ja venäläisten koululaisten kanssakäymistä sekä kansainvälistä yhteistyötä ja tutustua eri maiden lasten kirjallisuuteen, kertoo venäjän kielen lehtori Julia Laittila.

Vuoden ajan kestänyt projekti huipentui viime viikolla Joensuussa järjestettyyn oppilaskonferenssiin. Siihen osallistui 68 oppilasta viidestä koulusta.

– Normaalikoulun lisäksi meillä oli oppilaita Helsingin suomalais-venäläisestä koulusta, Pietarin koulusta 582 ja Sortavalan koulusta 3 Venäjältä sekä Pärnun Tammsaaren koulusta Virosta.

Kansainvälisen konferenssin yhteinen kieli oli venäjä.

Sarjakuvia kirjoista

Oppilaat valitsivat viime syksynä kotimaastaan yhden lastenkirjan, josta he tekivät esitelmän ja tietovisan.

– Sitten oppilaat pitivät kirjasta oppitunnin muille projektiin osallistujille Skypen kautta. Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulun oppilaat valitsivat projektia varten Tove Janssonin Vaarallisen juhannuksen.

Jokainen osapuoli teki myös sarjakuvan valitusta kirjasta. Sarjakuvat esiteltiin toisille konferenssissa ja niistä koottiin yhteinen sähköinen kirja.

– Teimme projektin puitteissa myös tutkimusta siitä, mitä nuoret nykyään lukevat. Tuloksia esittelimme konferenssissa.

Yhteistyö jatkuu

Konferenssista saatu palaute on ollut Laittilan mukaan hyvin positiivista.

– Konferenssipäivän lisäksi pidimme illalla yhteiset juhlat, jossa venäläiset oppilaat vetivät venäläisiä leikkejä. Virolaiset oppilaat taas pitivät meille askartelutyöpajan.

Normaalikoulun uudenaikaisuus, tilavuus ja teknologiapainotteisuus tekivät vaikutuksen vieraisiin.

– Oli hienoa, että saimme koottua kaikki osapuolet tänne fyysisesti yhteen. Aiemmin vastaavat projektit on toteutettu pelkästään virtuaalisesti, joten tämä oli ensimmäinen kerta kun tapasimme toisemme kasvokkain.

Laittilan mukaan kansainvälinen yhteistyö jatkuu, ja ensi vuoden projektin suunnittelu on jo lähtenyt käyntiin.

Suomalaisia ja venäläisiä oppilaita konferenssissa.