UEFin liput.

Suomen kielen valmennusta Siun soten lääkäreille

Kansainvälisten lääkäreiden kieliopinnot alkavat elokuussa. Tavoitteena on kehittää monipuolisesti lääkärin työssä tarvittavaa kielitaitoa.

Itä-Suomen yliopiston Koulutus- ja kehittämispalvelu Aducaten ja Karelia-ammattikorkeakoulun yhteinen KOVAT-hanke on solminut Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Siun soten kanssa sopimuksen kansainvälisten lääkäreiden suomen kielen valmennuksesta. Seitsemän lääkäriä aloittaa kieliopinnot elokuussa. Valmennus räätälöidään osallistujien yksilöllisten tarpeiden mukaan.

Opinnot toteutetaan työpaikoilla, etäyhteyksiä hyödyntäen. Osa osallistujista valmistautuu Tampereen yliopiston EU-/ETA-alueen ulkopuolella koulutettujen lääkäreiden kuulusteluihin. Mukana on myös valmiita lääkäreitä, jotka haluavat parantaa suomen kielen osaamistaan.

– Rekrytointien onnistuminen ja mukana olo kansainvälisissä verkostoissa on Siun sotelle elintärkeää. Ulkomaalaisten osaajien on helpompi tulla työskentelemään, kun autamme työnantajana suomen kielen haltuunotossa, kertoo Siun soten lääkärirekrytoinneista vastaava ylilääkäri Mervi Karttunen.

Suomen kieli- ja työkulttuurivalmennusta järjestetään myös pohjoiskarjalaisille yrityksille. Etelä-Savon ELY-keskuksen rahoittaman ESR-hankkeen tavoitteena on löytää ratkaisuja kv-osaajien työllistymisen ja yritysten osaavan työvoiman saatavuuden ongelmiin.

Projektipäällikkö Heli Kaarniemi, Itä-Suomen yliopiston Koulutus- ja kehittämispalvelu Aducate, p. 050 322 8644, heli.kaarniemi@uef.fi

Ylilääkäri Mervi Karttunen, Siun sote, p. 013 330 7173, mervi.karttunen@siunsote.fi

Tutustu KOVAT-hankkeeseen Aducaten verkkosivuilla

Lue lisää suomen kielen ja työkulttuurin valmennuksesta kansainväliselle henkilöstölle