Valoa

Suomen huipputeknologian kasvulukemat ovat valoisaa luettavaa

Photonics Finlandin tiedote

Suomalainen korkean teknologian ala fotoniikka elää maailman myrskyistä huolimatta jatkuvaa nousukautta. Uunituoreen selvityksen mukaan maan fotoniikka-alan yritysten liikevaihto kasvoi vajaassa neljässä vuodessa yli 40%, mikä tarkoittaa noin 12% prosentin vuosikasvua vuodesta 2016 alkaen. Tänä vuonna yritysten liikevaihto kohoaa jo 1,2 miljardiin euroon, josta suurin osa tulee viennistä.

Alan yritysten määrä on kasvanut. Vuonna 2016 fotoniikka-alalla toimi noin 200 yritystä. Nyt fotoniikkaa hyödyntäviä yrityksiä on 260 ja ne työllistävät noin 4200 työntekijää. Suurimmat markkinat ovat teollisuuden sovelluksissa ja terveysteknologiassa, joiden yhteenlaskettu osuus alan liikevaihdosta nousee tänä vuonna lähes 40 prosenttiin. Seuraavaksi suurimmat fotoniikkaa hyödyntävät alat ovat optiset laitteet ja järjestelmät sekä it-sektori.

Suomen fotoniikka-alan seuraavan kolmen vuoden kasvunäkymät ovat lupaavat, alan liikevaihdon arvioidaan yli kaksinkertaistuvan. Yritykset arvioivat liikevaihtonsa kasvavan keskimäärin 38% vuodessa. Lähivuosien ponnistelut kohdistuvat ulkomaisten ja kotimaisten kumppanien sekä koulutetun työvoiman hankkimiseen. Lisäksi yrityksillä on selkeä tarve lisätä panostuksia markkina- ja teknologiaselvityksiin uuden tiedon kartuttamiseksi.

Fotoniikka on mahdollistava teknologia ja sen ratkaisut ovat levinneet laajalle niin teollisuudessa kuin kuluttajamarkkinoilla. Älykkäät järjestelmät tuovat mukanaan automaation ja keskenään keskustelevat koneet, jotka saavat tietonsa fotoniikkaan perustuvien ilmaisimien avulla. Myöskään ar/vr -ratkaisut eivät voisi toimia ilman fotoniikan tarjoamia komponentteja. Terveysalalle fotoniikka tarjoaa ratkaisuja mikroskopiasta mikrofluidistiikkaan. Valoa ja optiikkaa hyödyntävillä laitteistoilla nopeutetaan monien sairauksien diagnostiikkaa, hoitoa ja näytteiden laboratorioanalytiikkaa. Valoon perustuvat ratkaisut tehostavat myös ruuantuotannon laadunvalvontaa. UV-valon avulla on mahdollista tuhota tuotantotilojen mikrobeja, mikä vähentää kemikaalien käyttöä bakteerien torjunnassa sekä estää vastustuskykyisempien bakteerikantojen muodostumisen. UV-teknologiaa on hyödynnetty myös virustorjunnassa.

"Fotoniikka on lähtökohtaisesti mahdollistava teknologia. Esimerkiksi teollisuudessa hyödynnettävälle tekoälylle fotoniikka tarjoaa silmät. Ar/vr-lasit, aurinkokennot ja led-valaistus toimivat juuri nyt fotoniikan komponenttien markkinavetureina. Yleisesti ottaen valoon pohjautuva teknologia tarjoaa elämänlaatua parantavia, ympäristöystävällisiä sekä energiaa säästäviä ratkaisuja. Sen tarve kasvaa usealla eri toimialalla ja alan eri koulutusasteen osaajille on yhä kasvava kysyntä toiselta asteelta aina tohtorikoulutukseen saakka. Suurin tehostamisen tarve on erityisesti ammatti- ja ammattikorkeakouluissa.", Suomen fotoniikka-alan etujärjestön Photonics Finlandin toiminnanjohtaja Juha Purmonen kertoo.

Kasvun seurauksena ala tarvitsee satoja uusia osaajia. Rekrytointeja tullaan tekemään sekä kotimaasta että ulkomailta. Alan monipuoliselle koulutukselle on suuri tarve ja seuraavaksi opintoja pyritään laajentamaan myös toiselle asteelle sekä ammattikorkeakouluihin. Tällä hetkellä alan tutkimusta johtavat Itä-Suomen yliopiston, Aalto yliopiston, Tampereen yliopiston ja VTTn muodostama yli organisaatiorajojen ulottuva Fotoniikan tutkimuksen sekä innovaatioiden lippulaiva (PREIN).

Photonics Finland

Teollisuusvetoinen innovaatioekosysteemi, joka kokoaa Suomen fotoniikankoulutuksen, tutkimuksen, tuotekehityksen, teollisuuden, loppukäyttäjät ja palvelut yhteen. Photonics Finland vastaa Suomen fotoniikkateollisuuden näkyvyydestä, synnyttää uutta yhteistyötä ja pyrkii sen myötä lisäämään alan liiketoimintaa.

Tiedote löytyy myös Photonics Finland websivuilta: https://www.photonics.fi/suomen-huipputeknologian-kasvulukemat-ovat-valoisaa-luettavaa/

Lisätietoja: Photonics Finland toiminnanjohtaja Juha Purmonen, juha.purmonen (a) photonics.fi, p. +358 50 354 3832