UEFin liput.

Rajoitusten purkaminen vaikuttaa myös Itä-Suomen yliopiston ohjeistuksiin

Suomi on hiljalleen palaamassa normaaliin. Poikkeusolot ovat päättyneet 16.6.2020, mutta poikkeusolojen päättyminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tilanne ja epidemian uudelleen kiihtymisen uhka olisi ohi.

Suomen hallitus on päättänyt, että COVID-19-tartuntatautiepidemian takia tehdyistä rajoituksista luovutaan asteittain perustuen tautitilanteeseen sekä sosiaalisiin ja taloudellisiin näkökohtiin. Ihmisten kulkemista ja liikennettä helpotetaan ensisijaisesti samankaltaisessa tautitilanteessa olevien maiden välillä. Hallitus kuitenkin suosittelee edelleen välttämään tarpeetonta matkustamista muualle paitsi Norjaan, Tanskaan, Islantiin, Viroon, Latviaan ja Liettuaan. Näistä maista palaaville ei myöskään enää vaadita omaehtoista 14 vuorokauden karanteenia.

Itä-Suomen yliopisto noudattaa kansallisia linjauksia, eli yllä mainituista maista palaavilta tai saapuvilta ei vaadita 14 vuorokauden omaehtoista karanteenia. Työmatkustus näihin maihin sekä vierailijoiden vastaanottaminen näistä maista on nyt myös sallittua (14 vuorokauden omaehtoista karanteenia ei vaadita).

Sama linjaus koskee myös opiskelijoita harjoittelujen tai muiden opiskeluun liittyvien matkojen (esim. kenttäkurssit tai muut ekskursiot) osalta. Vaihdot on kuitenkin peruttu syyslukukauden osalta.

Yliopistojen tilojen käyttöä opetukseen hallitaan edelleen tartuntatautilain mukaisilla toimilla. Lähiopetukseen on mahdollista palata hallitusti ja porrastetusti AVI:n määräämien rajoitusten päätyttyä 14.5. Yliopisto noudattaa opetuksen järjestelyissä kesällä ja syksyllä OKM:n ja THL:n 11.5. antamaa ohjetta:

Tilanne ymmärrettävästi elää koko ajan, mutta pääsääntö on se, että Suomen hallituksen turvallisina pitämiin maihin on mahdollista matkustaa myös Itä-Suomen yliopiston toiminnan puitteissa (työmatkat, kenttäkurssit, harjoittelut, vierailijat). Viimeisin tieto ns. turvallisina pidetyistä maista löytyy Valtioneuvoston verkkosivuilta osoitteesta: www.valtioneuvosto.fi.

Palveluja avataan enenevissä määrin syksyllä

Mikäli valtakunnallinen koronavirustilanne pysyy hyvänä, yhä useampi palvelu avautuu syksyllä. Kirjastotilat avataan rajatusti itsepalveluperiaatteella. Joensuun kampuskirjasto ja KYSin tieteellinen kirjasto avataan rajatusti 17.8.2020 ja Kuopion kampuskirjasto avataan rajatusti 1.9.2020. Lisätietoa kirjaston palveluista löytyy kirjaston verkkosivuilta osoitteessa www3.uef.fi/kirjasto.

Myös Sykettä-liikuntapalvelujen toiminta avautuu elokuun alussa. Lisätietoa löytyy Sykettä-palvelujen verkkosivuilta osoitteessa https://sykettä.fi.

Kaikessa toiminnassa on noudatettava yleisiä turvallisuus- ja hygieniaohjeita.

Yliopisto on myös arvioinut pysäköintimaksujaan suhteessa koronavirustilanteeseen. Tulevana vuonna pitkäaikaispysäköinnin maksuihin ei tule korotusta. Lisäksi yliopisto laskee pysäköinnin kuukausimaksua vastaamaan pitkäaikaispysäköinnin kuukausikustannusta. Lisätietoa pysäköintimaksuista jaetaan myöhemmin Yammerissa.

Hyvää ja rentouttavaa kesää!

Kulunut kevät on ollut hyvin poikkeuksellinen ja vaativa. Toivomme, että tuleva kesä tarjoaa tilaisuuden rentoutua ja kerätä voimia syksyä varten. Yliopiston koronavirustyöryhmä ei kokoonnu kesän aikana, mutta kysymyksiä voi myös kesän aikana lähettää osoitteeseen COVID-19@uef.fi. Yliopiston koronavirussivusto löytyy osoitteesta www3.uef.fi/koronavirus, ja opiskelijoille suunnattu koronavirustieto puolestaan Kamusta osoitteesta https://kamu.uef.fi/student-book/koronavirus/