UEFin liput.

Pelastusalan päällystölle maisteriväylä Itä-Suomen yliopistoon

Pelastusalan päällystötutkinnon (amk) tai palopäällystön koulutusohjelmassa insinöörin (amk) tutkinnon suorittaneille avataan uusi väylä suoraan maisteritutkintoon Itä-Suomen yliopistossa. Oikeustieteiden laitokselle otetaan hallintotieteiden maisterin tutkintoa suorittamaan pelastusalan päällystölle tarkoitetussa maisterivalinnassa 5 opiskelijaa. Väylä avautuu keväällä 2021.

– Meille on tullut viestiä siitä, että pelastusalan johtavissa tehtävissä on tarvetta maisterin tutkinnolle ja ettei alalle ole sopivia yliopistollisia maisteriopintoja. Olemme halunneet vastata tähän kysyntään, toteaa oikeustieteiden laitoksen johtaja Matti Turtiainen.

Hallintotieteiden maisterin tutkinnossa pelastusalan päällystötutkinnon suorittaneet voivat syventää osaamistaan muun muassa hallinto-, virkamies-, työ-, sopimus- ja vahingonkorvausoikeudessa. Tutkinto mahdollistaa erikoistumisen myös esimerkiksi rikos- ja ympäristövastuuseen tai julkisiin hankintoihin.

Pelastusalan päällystölle tai päällystötehtäviin tähtääville tarkoitettu maisteriväylä on kehitetty yhdessä Pelastusopiston kanssa.

– Maisteriväylä tarjoaa mahdollisuuden syventää pelastusalan osaamista. Olemme tyytyväisiä tästä yhteistyöavauksesta, joka tukee tulevaisuudessa myös pelastusalan koulutusjärjestelmän kehittämistyötä, rehtori Mervi Parviainen sanoo.

Oikeustieteissä tarjolla laajasti jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia

Oikeustieteiden laitokselle on pitkään otettu opiskelijoita suoraan maisteriopintoihin amk-tutkinnon perusteella. Hallintotieteiden maisterin tutkintoa suorittamaan valitaan vuosittain 5 ammattikorkeakoulututkinnon rikosseuraamusalan koulutusohjelmassa ja 5 poliisipäällystön tutkinnon ammattikorkeakoulun tutkinnon suorittanutta.

– Oikeustieteiden laitos kehittää aktiivisesti jatkuvan oppimisen kokonaisuuksia ja pelastusalan päällystölle tarkoitettu väylä on uusi tuote meidän laajassa valikoimassamme, Turtiainen perustelee.

Itä-Suomen yliopistossa annetaan oikeustieteellisen alan tutkintojen (oikeusnotaari ja oikeustieteen maisteri) lisäksi juridiikan erikoisaloille pätevöittävää yhteiskuntatieteellisen alan lakiasiantuntijakoulutusta, joka johtaa hallintotieteiden kandidaatin (HTK) ja hallintotieteiden maisterin (HTM) -tutkintoihin. Koulutusta on suunnattu pääaineittain osaamisalueille, joilla työmarkkinoilla on kysyntää erikoistuneista juridiikan asiantuntijoista. Lisäksi oikeustieteiden laitoksella tarjotaan laajasti avoimen yliopiston opetusta ja täydennyskoulusta.

– Oikeustieteiden opinnoille on kysyntää työelämässä ja oikeustieteiden laitos pystyy joustavasti vastaamaan työelämän ja yhteiskunnan tarpeisiin, Matti Turtiainen toteaa.

Oikeustieteiden laitoksen johtaja Matti Turtiainen, puh. 050 527 7015

Pelastusopiston rehtori Mervi Parviainen, puh. 050 432 5344