Öljykapseleita

Omega-3-lisän käytöllä yhteys pienempään sydäninfarktiriskiin

Omega-3-rasvahappovalmisteiden käyttö on tuoreen meta-analyysin mukaan yhteydessä pienempään sydäninfarktin, sepelvaltimotautitapahtumien ja niihin liittyvien kuolemien vaaraan. Laaja meta-analyysi käsitti 40 satunnaistettua kontrolloitua interventiotutkimusta, joissa selvitettiin EPA- ja DHA-valmisteiden käytön yhteyttä sydän- ja verisuonitautien päätetapahtumiin yli 135 000 osallistujalla. Tulokset julkaistiin Mayo Clinic Proceedings -lehdessä.

Eikosapentaeenihappo EPA ja dokosaheksaeenihappo DHA ovat pitkäketjuisia omega-3-rasvahappoja, joita saadaan erityisesti rasvaisesta kalasta. Rasvaisen kalan käyttö on havaittu hyödylliseksi sydänterveydelle, mutta EPA- ja DHA-ravintolisillä toteutetuista interventioista ja niiden meta-analyyseistä on saatu ristiriitaisia tuloksia. Nyt julkaistussa tutkimuksessa tehtiin tähän asti kattavin meta-analyysi kaikkiaan 40 interventiosta ja tarkasteltiin myös EPA- ja DHA-lisien annoskoon yhteyttä sydän- ja verisuonitautien päätetapahtumien riskiin. Eri tutkimuksissa käytetty päiväannos vaihteli 400 ja 5500 milligramman välillä.

Tulosten mukaan EPA- ja DHA-lisän käyttöön liittyi 35 prosenttia pienempi sydäninfarktikuoleman, 13 prosenttia pienempi sydäninfarktin, 10 prosenttia pienempi sepelvaltimotautitapahtuman ja 9 prosenttia pienempi sepelvaltimotautikuoleman riski. Annoskoolla oli merkitystä, sillä jokaisen 1000 milligramman lisäyksen myötä sydäninfarktin riski väheni edelleen 9 prosentin verran ja sydän- ja verisuonitautitapahtumien kokonaisriski 5,8 prosentin verran. Analyysissä ei voitu osoittaa eroja sen perusteella, oliko käytössä pelkkä EPA- vai EPA+DHA-valmiste.

– Tulosten valossa EPA- ja DHA-valmisteista voi olla hyötyä myös terveellisen ruokavalion lisänä henkilöille, joilla on kohonnut sydän- ja verisuonitautitapahtumien riski, toteaa meta-analyysin amerikkalaisen tutkijaryhmän kanssa toteuttanut professori Jari Laukkanen Itä-Suomen yliopistosta.

Tutkijoiden mukaan tulokset puoltavat jopa 1000–2000 milligramman päiväannosta riskiryhmille. Tätä määrää eivät useimmat saa ruokavaliosta, vaikka siihen sisältyisi kalaa.

Professori Jari Laukkanen, Itä-Suomen yliopisto, jariantero.laukkanen (a)uef.fi, p. +358 050 5053013

Tutkimusartikkeli:

Aldo A. Bernasconi, Michelle M. Wiest, Carl J. Lavie, Richard V. Milani & Jari A. Laukkanen. Effect of Omega-3 Dosage on Cardiovascular Outcomes. An Updated Meta-Analysis and Meta-Regression of Interventional Trials. Mayo Clin Proc. Published online September 17, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.mayocp.2020.08.034

Julkaisijan tiedote: Authoritative new analysis links increased omega-3 intake to cardioprotection and improved cardiovascular outcomes