Tutkimustyötä laboratoriossa.

Merkittävä japanilainen tiedepalkinto professori Arto Urtille

Itä-Suomen yliopiston biofarmasian professori Arto Urtti on saanut merkittävän tiedepalkinnon Japanin farmaseuttisten tieteiden ja teknologian akatemialta (The Academy of Pharmaceutical Science and Technology). Akatemia myöntää Takeru and Aya Higuchi Memorial Lectureship Award -palkinnon kahden vuoden välein merkittävää lääketutkimusta tehneelle tutkijalle. Eurooppaan palkinto on myönnetty aiemmin kuusi kertaa, mutta Urtti on ensimmäinen palkittu Pohjoismaissa.

Professori Arto Urtti tutkii erityisesti lääkeaineiden kohdentamista soluihin ja kudoksiin sekä lääketutkimuksen uusia laskenta- ja solumalleja. Hänen tutkimustyönsä on suuntautunut etenkin silmän lääketutkimukseen. Urtin tutkimusryhmä toimii Itä-Suomen yliopiston farmasian laitoksen lisäksi myös Helsingin yliopistossa ja Pietarin valtionyliopistossa.

Lisätietoja: Professori Arto Urtti, arto.urtti (a) uef.fi tai arto.urtti (a) helsinki.fi p. 040 540 2279