UEFin liput.

Merkittävä apuraha uuden kuvantamismenetelmän kehitykseen aivoverenkiertohäiriöpotilaiden hoidossa

Jane ja Aatos Erkon säätiö on myöntänyt rahoitusta Electrical impedance tomography – a novel method for improved diagnostics of stroke -hankkeelle, jonka tavoitteena on kehittää sähköiseen impedanssitomografiaan (EIT) perustuva uusi aivojen kuvantamismenetelmä. EIT:n avulla voidaan monitoroida jatkuvasti aivoverenvuotopotilaan vuodon laajuutta tai aivoinfarktipotilaan hoidon komplikaationa ilmaantuvaa vuotoa ilman toistuvia aivojen tietokonetomografiakuvantamisia. Rahoitusta myönnettiin hankkeelle 1 328 000 euroa.

Itä-Suomen yliopiston johtamaan konsortiohankkeeseen kuuluvat hankkeen koordinaattori, professori Ville Kolehmainen, Itä-Suomen yliopisto, professori Samuli Siltanen, Helsingin yliopisto, professori Jari Hyttinen, Tampereen yliopisto, professori Nuutti Hyvönen, Aalto yliopisto ja LT, dosentti Nina Forss, HUS Neurokeskus. Konsortiohanke on valittu myös Kansallisen Neurokeskuksen pilottihankkeeksi.

Impedanssitomografiassa potilaaseen syötetään harmittomia korkeataajuisia sähkövirtoja pään iholle asetettujen elektrodien kautta. Jännitemittausten ja matemaattisen laskennan keinoin saadaan aivoista 3D-kuva, jossa aivoverenvuoto näkyy sähkönjohtavuuden paikallisena muutoksena. EIT-teknologian avulla on mahdollista kehittää menetelmä, jonka avulla voidaan monitoroida aivoverenkiertohäiriöpotilaan aivojen tilannetta jatkuvasti ja reaaliaikaisesti teho- ja valvontahoidon olosuhteissa. Uuden kuvantamisteknologian kehittäminen edellyttää useiden matemaattisten ja teknisten ongelmien ratkaisua ja menetelmän soveltamista kliinisessä ympäristössä. Konsortiohankkeessa yhdistyy usean yliopiston ja yliopistosairaalan monipuolinen ja korkealaatuinen osaamisprofiili näiden ongelmien ratkaisemiseksi.

Uusi kuvantamisteknologia olisi kansainvälisesti merkittävä edistysaskel aivoverenkiertohäiriöpotilaiden hoidossa ja seurannassa, ja sillä olisi huomattava merkitys potilaiden ennusteen kannalta.

Suomessa sairastuu vuosittain yli 10 000 ihmistä aivoverenkiertohäiriöön, ja lähes 100 000 on sellaisen sairastanut. Huolimatta akuuttihoidon kehittymisestä merkittävälle osalle aivoverenkiertohäiriöpotilaista jää pysyvä haitta, ja taloudelliset kustannukset yhteiskunnallemme ovat noin miljardi euroa vuodessa. Väestön ikääntymisen myötä aivoverenkiertohäiriöiden aiheuttama inhimillinen ja taloudellinen kuorma uhkaa kasvaa entisestään.

Professori Ville Kolehmainen, hankkeen koordinaattori, p. 040 355 2054, ville.kolehmainen (a) uef.fi

Nina Forss, hankkeen kliininen koordinaattori, HUS Neurokeskus toimialajohtaja, p. 050 434 3645, nina.forss (a) hus.fi

Professori Jari Hyttinen, Tampereen yliopisto, p. 040 849 0020,  jari.hyttinen (a)  tuni.fi

Professori Nuutti Hyvönen, Aalto-yliopisto, p. 050 593 4409, nuutti.hyvonen (a) aalto.fi