Kuvituskuva lääkäristä ja asiakkaasta.

KYS ja Itä-Suomen yliopisto satsaavat erikoislääkärikoulutukseen – yhdeksän KOVA-lääkäriä mukana pilotissa

Erikoislääkärikoulutuksen uudistus on vahvasti käynnissä koko Suomessa ja luonnollisesti myös Itä-Suomen yliopistossa. Syyskuun alussa tehtävässään aloittaneet KOVA- eli koulutusvastuulääkärit osallistuvat pilottiin ja heidän tehtävänään on käyttää 20 prosenttia työajastaan uuden erikoislääkärikoulutuksen rakentamiseen: suunnitelmallisuus, rakenteinen koulutus osaaminen edellä sekä arviointi että palautteenanto saadaan tulevaisuudessa entistä paremmaksi.

KOVA jo kolmessa yliopistosairaalassa

Aluekoordinaattori Johanna Rellman Tampereen yliopistollisesta sairaalasta on iloinen nähdessään kuopiolaisten tarttuneen haasteeseen. Rellman on luonut koulutusvastuulääkärien ajatuksen Tampereelle ja konsepti on otettu käyttöön jo TYKSissä ja KYSissä.

– On erittäin tärkeää, että professoreilla ja ylilääkäreillä on työkaverinaan erikoislääkärikoulutuksen käytännön asioita koordinoiva erikoislääkäri, jotta uudistuksen vaatimat tavoitteet voidaan saavuttaa lähivuosina.

KYSin johtajaylilääkäri Antti Hedman sekä Itä-Suomen yliopiston erikoislääkärikoulutuksesta vastaava kliinisen yksikön varajohtaja, professori Pekka Jäkälä kannustavat pilottiin osallistuvia KOVA-lääkäreitä olemaan aktiivisia ja tekemään pikkuhiljaa omilla erikoisaloillaan työtä koko erityisvastuualueen erikoistuvien hyväksi. Tavoitteena on saada oma KOVA-lääkäri jatkossa suurimmalle osalle erikoisaloista.

Koronaepidemiasta huolimatta asioita on edistettävä

Itä-Suomen yliopiston erikoislääkärikoulutuksen aluekoordinaattori ja neurologian apulaisylilääkäri Anne-Mari Kantanen on helpottunut saatuaan KOVA-lääkärikoulutuksen alkuun.

– Tämä on yksi tärkeä osa erikoislääkärikoulutuksen uudistusta ja uuden kouluttamistavan jalkauttamista. Keväällä jouduimme pandemian vuoksi lykkäämään aloitusta ja nyt saimme erityisjärjestelyillä starttiseminaarin pidettyä. KOVA-lääkärit ja luennoitsijat olivat väljässä luentosalissa ja esimiehet osallistuivat koulutukseen etänä Teamsin välityksellä. Ei kaikkea voi jättää hamaan tulevaisuuteen: nyt tehdään niillä pelimerkeillä mitä meillä on.

Alueellisen jatkokoulutustoimikunnan puheenjohtaja, professori Heikki Löppönen on myös tyytyväinen tilanteeseen. – Asiat etenevät, kun meillä on rohkeita ihmisiä mukana tekemässä työtä erikoislääkärikoulutuksen eteen.

KOVA-lääkäriksi pitkän kokemuksen kautta

Anestesiologian ja tehohoidon erikoislääkäri Tuija Kokkonen toteaa, että riittävä kokemus omasta erikoisalasta ja ohjaamisesta ja erityisesti kiinnostus asioiden kehittämiseen sai hakeutumaan pestiin. Kokkonen on tyytyväinen anestesiologian ja tehohoidon klinikan draiviin parantaa erikoislääkärikoulutusta monella eri tavalla. KOVA-lääkäritoimintaan osallistuminen on niistä yksi.

Muita KOVA-lääkäripilottiin osallistuvia aloja ovat kardiologia, korva-, nenä- ja kurkkutaudit, lastentaudit, naistentaudit, radiologia, sisätaudit, yleislääketiede ja hammaslääketiede. Lisäksi suunnitelmissa on akuuttilääketieteen ja vatsaelinkirurgian KOVA-lääkärit.

Aluekoordinaattori, UEF, Anne-Mari Kantanen

anne-mari.kantanen (at) kuh.fi / 0407270627

Kuva: Vasemmalta koulutussuunnittelija Maria Luojus, professori Pekka Jäkälä, professori Heikki Löppönen, aluekoordinaattori Anne-Mari Kantanen, aluekoordinaattori Johanna Rellman sekä KOVA-lääkärit Mervi Tiihonen, Anna Säisä, Tuija Kokkonen, Veli Vartiainen, Erikka Holopainen, Arja Sipinen, Maria Heikkinen ja Pertti Jääskeläinen. Kuva: Juuso Tamminen.

KOVA-lääkärit