Merimiestatuoinneista kertovan kirjan kansi.

Jari Ruotsalaisen Merimiestatuoinnit-kirja Tieto-Finlandian ensivaiheen ehdokkaaksi

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura on valinnut Tieto-Finlandia-palkinnon ykkösehdokkaakseen Itä-Suomen yliopiston SENSOTRA-hankkeen projektitutkija Jari Ruotsalaisen sekä Mikko Helseniuksen kirjan Merimiestatuoinnit. Varsinaiset kilpailuun valitut ehdokkaat julkistetaan kustantamoiden esityksistä 3. marraskuuta. Tieto-Finlandia-palkinto jaetaan 25. marraskuuta.

Merimiestatuoinnit-kirjassa tutustutaan suomalaisten merimiesten tatuointikulttuuriin ja merenkulun historiaan. Tatuoinnit ovat olleet merimiehille statussymboleita ja suljetun yhteisön tunnusmerkkejä jo vuosisatojen ajan. Teos sisältää suuren määrän ennen julkaisemattomia kuvia sekä merimiestatuoinneista että alkuperäisistä mallikuvista, joista merimiehet ovat tatuointinsa valinneet.

Valinnat Tieto-Finlandia-ehdokkaista ja -voittajista tekevät tänä vuonna Suomen Musiikkikustantajat ry:n toiminnanjohtaja Jari Muikku, Aalto-yliopiston viestintäpäällikkö Riikka Haikarainen ja kirjallisuuden suomentaja Jaakko Kankaanpää. Lopullisen palkinnonsaajan asetetuista ehdokkaista valitsee Helsingin apulaispormestari Nasima Razmyar.

Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinto on Suomen Kirjasäätiön jakama tunnustus ansiokkaalle suomalaiselle yleistajuiselle tietokirjalle, jonka voidaan katsoa merkittävästi edistävän lukijoiden kiinnostusta kerronnaltaan taidokkaaseen tietokirjallisuuteen. Palkinto on suuruudeltaan 30 000 euroa.

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura on Suomen suurin humanistinen tiede- ja tietokirjojen kustantaja.