UEFin liput.

Itä-Suomen yliopisto on 19 tieteenalalla maailman 400 parhaan yliopiston joukossa

Päivitetty 30.6.2020:
Itä-Suomen yliopisto 19 tieteenalalla maailman 400 parhaan yliopiston joukossa. Lisätty hammaslääketiede, sijoitus 101-150.

Itä-Suomen yliopisto pääsi Shanghain listan alakohtaisessa maailmanlaajuisessa yliopistovertailussa (Global Ranking of Academic Subjects) yhteensä peräti 19 tieteenalalla maailman 400 parhaan yliopiston joukkoon. Yliopiston tieteenalat menestyivät erittäin monialaisesti.

- Tämä on hieno tunnustus monialaiselle yliopistolle ja kertoo yliopistomme olevan maailmanlaajuisessa vertailussa erittäin kovatasoinen useilla aloilla. Tämä on erinomainen pohja hakea strategiamme mukaisesti tieteidenvälisiä ratkaisuja globaaleihin haasteisiin, sanoo rehtori Jukka Mönkkönen.

Vahvimmin sijoittautui Itä-Suomen yliopiston ilmakehätieteen tutkimus, joka sijoittui maailman sadan parhaan yliopiston joukkoon. Kahdensadan parhaan yliopiston joukossa yliopisto on edustettuna farmasiassa, hoitotieteessä, oikeustieteissä, matkailututkimuksessa, biolääketieteellisessä tekniikassa, ympäristötieteessä ja -tekniikassa, biologiassa sekä hammaslääketieteessä.

- Tämä on ensimmäinen kerta, kun näin moni Itä-Suomen yliopiston ala on päässyt 400 parhaan joukkoon. Erityisen ilahduttavaa on se, että oikeustiede pääsi listoille ensimmäistä kertaa, suoraan maailman 200 parhaan joukkoon, akateeminen rehtori Tapio Määttä sanoo.

Shanghain listan alakohtaisessa vertailussa oli mukana yli 4000 yliopistoa. Vertailussa huomioitiin muun muassa tutkimuksen laatu, kansainvälinen yhteistyö, huippututkimus sekä arvostetuimmat akateemiset tunnustukset.

Kaikki tulokset

Lisätietoja: Rehtori Jukka Mönkkönen, p. 040 728 8057, jukka.monkkonen (a) uef.fi