Jatkuvatoiminen lääkevalmistus profiilikuva

Tutkimusryhmä
01.01.2010 -
Farmasian laitos, Terveystieteiden tiedekunta

Jatkuvatoiminen valmistus on suurta mielenkiintoa herättänyt aihealue lääkkeiden valmistuksessa, sekä lääketeollisuudessa että akateemisessa tutkimuksessa. Maailmassa on vain muutamia akateemisia tutkimuslaboratorioita, joissa on mahdollista tehdä jatkuvatoimisen lääkevalmistuksen tutkimusta. Yksi niistä on PromisLab:issa Farmasian laitoksella Itä-Suomen yliopistossa. Jatkuvatoimisen lääkevalmistuksen tutkimuksemme on hyvin Quality-by-Desing vetoista. Tutkimuksemme kattaa laajalti jatkuvatoimisen lääkevalmistuksen kenttää, kuten esimerkiksi koesuunnittelu ja ”Design Space”-määritykset, viipymäaikajakaumaan perustuva materiaalin jäljitettävyys, erä- ja jatkuvatoimisen valmistuksen vertailu, segregaatio valmistusprosessin aikana, erän määrittely, prosessisimulaatio, prosessianalyyttisten työkalujen implementointi ja reaaliaikainen prosessiseuranta monimuuttaja-analyysin avulla jatkuvatoimisessa lääkevalmistuksessa. Teemme runsaasti yhteistyötä lääketeollisuuden kanssa (AstraZeneca, MSD, Novo Nordisk, Orion, JRS Pharma Zentiva, InnoPharma Labs) sekä akateemisten yhteistyökumppaneiden kanssa (RCPE, Graz, Itävalta, Ghent University, Belgia, University of Copenhagen, Tanska, University of Lisbon, Portugali).

Merkittävimmät laitteistot jatkuvatoimisella tabletointilinjastollamme:

Useita jatkuvatoimisia jauheen syöttölaitteita (K-Tron)
Jatkuvatoimisia sekoittimia (Hosokawa)
Useita kuljettimia (ruuvi- ja vakuumikuljettimia)
Rullapuristin kuivarakeistukseen (Hosokawa)
Tablettikone (16 painiminen rotaatiotablettikone) (PTK-1000)
Monikanavainen NIR spektrometri (Sentronic)
Reaaliaikainen kemometriaohjelmisto prosessin seurantaan (Camo, Unscrambler Process Pulse II)

Avainsanat