Ympäristökulttuurin tutkijaverkosto profiilikuva

01.08.2008 - 31.07.2030
Humanistinen osasto, Filosofinen tiedekunta

Johtajat

Ympäristön kulttuuristen merkitysten, kuten arvojen, asenteiden ja erilaisten tulkintojen havaitseminen ja näkyväksi tekeminen ovat valtakunnallisen Ympäristökulttuurin tutkijaverkoston keskeisiä tavoitteita. Verkoston kivijalka on monitieteisessä tutkimuksessa. Verkosto pyrkii vahvistamaan ja lisäämään kulttuuri- ja yhteiskuntatieteellisten näkökulmien huomioon ottamista ympäristötutkimuksessa ja luomaan yhteyksiä myös tutkimusmaailman ulkopuolelle. Lisäksi nähdään tärkeänä vuorovaikutus ja yhteistyö eri alojen asiantuntijoiden ja muiden yhteiskunnallisten toimijoiden välillä.

Ympäristökulttuurin tutkijaverkosto tarjoaa tieteellisen tutkimuksen ja keskustelun keinoin mahdollisuuden verkottua, vaikuttaa yhteiskuntaan ja muodostaa tutkimus- ja yhteistyöhankkeita. Verkosto järjestää ajoittain kokoontumisia ja tapahtumia erilaisissa ympäristöissä ja osallistuu tieteellisiin seminaareihin. Kokoontumisissa verkostoon kuuluvat voivat esimerkiksi esitellä omia tutkimuksiaan, kertoa kuulumisia kiinnostavista ympäristöön ja kulttuuriin liittyvistä seminaareista ja kongresseista, taidetapahtumista ja näyttelyistä.

Verkoston tiedotus ja yhteydenpito tapahtuvat sen oman ykverkosto-sähköpostilistan kautta. Listalle voi liittyä ottamalla yhteyttä verkoston ylläpitäjiin: Kirsi Laurén (kirsi.lauren (at) uef.fi) tai Noora Vikman (noora.vikman (at) uef.fi).

Yhteistyö

Miksi ympäristökulttuurin tutkimusta tarvitaan?

Ihminen on osa luontoa, jolloin ihminen kulttuureineen on myös tärkeä osa kokonaisvaltaista ympäristötutkimusta. Kulttuuri- ja yhteiskuntatieteellinen ympäristötutkimus ja -vaikuttaminen ovat tärkeitä osa-alueita, kun tavoitellaan luonnonvarojen kestävän käytön toteutumista. Kestävän käytön periaatteiden toteutumisen edellytyksenä on, että ihminen ympäristössään – sen eläjänä, käyttäjänä ja muokkaajana – tulee ymmärretyksi ja huomioon otetuksi ekologisten ja taloudellisten näkökulmien rinnalla.

Johtajat

Professorit