Support4Resilience - Johtajille S4R Työkalupakki tukemaan työyhteisöjen kykyä ratkoa työn haasteita ikääntyneiden palveluissa profiilikuva

Projekti
01.03.2024 - 28.02.2028
Sosiaali- ja terveysjohtamisen laitos, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta

Rahoittajat

Päärahoittaja

EU Horizon Europe

Support4Resilience - Johtajille S4R Työkalupakki tukemaan työyhteisöjen kykyä ratkoa työn haasteita ikääntyneiden palveluissa rahoittajan logo

Johtajat

Esittelykuva ryhmästä Support4Resilience - Johtajille S4R Työkalupakki tukemaan työyhteisöjen kykyä ratkoa työn haasteita ikääntyneiden palveluissa

Hankekonsortio aloituskokokouksessa Stavangerissa, Norjassa.

Euroopassa vallitsevan työvoimapulan aiheuttamat haasteet heijastuvat terveydenhuollon työntekijöiden sekä omaishoitajien jaksamiseen sekä mielen hyvinvointiin. Support4Resilience (S4R) hankkeessa neljätoista tutkimusorganisaatiota pyrkii ratkomaan ikääntyvien palveluiden kuormittavuutta tarjoten johtajille ja työyhteisöille keinoja joustaa työn aiheuttamissa paineissa ja haasteissa.

Hankkeessa kehitetään ikääntyneiden palveluissa toimiville johtajille työkalupakki, joka auttaa johtajia yhdessä työntekijöiden kanssa muokkaamaan työn tekemisen tapoja. Hanke tavoittelee hoitotyön mielekkyyden ja houkuttelevuuden paranemista kehittämällä työkaluja työolojen, koulutuksen ja osaamisten kehittämisen kautta. Itä-Suomen yliopiston tutkimusryhmä vastaa hankkeen ensimmäisen työpaketin vetämisestä (tiedonkeräyksen valmistelu) sekä kotipalveluissa Suomessa ja Norjassa toteutettavassa osioissa työkalupakin taloudellisesta arvioinnista. Hankkeessa on Suomesta mukana myös Turun ammattikorkeakoulun Mielenterveyden edistämisen tutkimusryhmä.

S4R konsortio yhdistää 14 partneria 9 eri maasta. Konsortiota johtaa Stavangerin yliopiston (Norja) professori Siri Wiig. Hanke toteutetaan usean toimijan yhteistyönä, mukana on useita yliopistoja: Suceava (Romania), Erasmus Rotterdam (Alankomaat), Jaume I De Castellón ja Jaume I Empresa Fundavion (Espanja), Kypros, Pisa ja Sant’Anna (Italia), Norjan teknillinen yliopisto NTNU ja Macquarie yliopisto (Australia). Lisäksi hankkeessa on mukana European Forum for Primary Care (Alankomaat), International Society for Quality in Health Care (Irlanti), Casa Cardinale Maffi Säätiö (Italia).

Lisätietoja hankkeen sivuilta: https://support4resilience.eu/

Avainsanat