Opiskelijoiden tulevaisuusorientaatiot ilmastonmuutoksen kehyksessä – Työ, tulevaisuus ja elämäntavat antroposeenin aikana profiilikuva

Projekti
01.11.2023 - 31.12.2026
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta

Johtajat

Hanke toteutetaan UNESCOn alaisessa UNITWIN -verkostossa ja sen johtajana toimii professori Valérie Cohen-Scali (Conservatoire national des arts et métiers, Paris) ja mukana on tutkijoita yliopistoista seuraavista maista: Ranska, Sveitsi, Suomi, Puola, Portugal, Brasilia, Tunisia. Hankkeessa haastatellaan nuoria ekoaktivisteja tai ilmastonmuutoksesta huolta kantavia yliopisto-opiskelijoita ja tarkastellaan heidän tulkintojaan omasta elämästään, urastaan ja tulevaisuudestaan antroposeenin aikana ja ilmastonmuutoksen kehyksessä. Kukin maa kerää vähintään 12 haastattelua omassa maassaan, omalla kielellään, ja aineistot litteroidaan ja osia niistä käännetäänenglanniksi yhteistyön mahdollistamiseksi.

Tutkimuksen parissa työskentelee uraohjauksen asiantuntija Heini Hult-Miekkavaara Helsingin yliopistosta sekä Sanna Vehviläinen UEF/ohjauksen koulutuksesta.

Keräämme parhaillaan aineistoa. Yhteydenotot Sanna Vehviläisen kautta sanna.vehvilainen@uef.fi

Yhteistyö

• UNESCO UNITWIN verkoston useat yliopistot