Itä-Suomen biosfäärilaboratorio profiilikuva

Itä-Suomen biosfäärilaboratorio

Projekti
01.01.2023 - 31.12.2025
Metsätieteiden osasto, Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunta
Ympäristö- ja biotieteiden laitos, Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunta
Kemian laitos, Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunta

Rahoittajat

Päärahoittaja

Itä-Suomen biosfäärilaboratorio rahoittajan logo

Johtajat

Esittelykuva ryhmästä Itä-Suomen biosfäärilaboratorio

Kaaviokuva Itä-Suomen biosfääri laboratoriosta

Itä-Suomen yliopistossa ja Geologian tutkimuskeskuksessa tehdään korkeatasoista tutkimusta, joka tukee vihreää siirtymää kohti hiilineutraalia ja biodiversiteettiä ylläpitävää Suomea.  Uusi Biosfäärilaboratorio kokoaa yhteen pohjoisten ekosysteemien hiilen kiertoon ja kasvien stressiin liittyvää tutkimusta. Sen tavoitteena on edistää Itä-Suomessa tärkeää biotaloutta ja tukea maa- ja metsätalouden sopeutumista ilmastonmuutokseen.

Biosfäärilaboratorio koostuu kolmesta moduulista:

1. Yliopiston kampusalueella sijaitseva Kokeellisen tutkimuksen laboratorio mahdollistaa tutkimuksen kontrolloiduissa olosuhteissa

2. Liikuteltava kenttämittauslaboratorio mahdollistaa tutkimuksen laajan spatiaalisen ulottuvuuden ja tarvittaessa nopean reagoinnin erilaisiin häiriöihin kuten metsäpaloihin ja hyönteistuhoihin

3. Aineistonhallintamoduuli tukee datan tehokasta siirtoa, tallennusta, sekä tutkimuksen näkyväksi tekemistä.

Yhteistyö