Lääkeaine- ja synteesikemian laboratorio profiilikuva

Lääkeaine- ja synteesikemian laboratorio

Tutkimusryhmä
01.01.2010 -
Farmasian laitos, Terveystieteiden tiedekunta

Johtajat

Lääkeaine- ja synteesikemian laboratorio tarjoaa erinomaiset tutkimuspuitteet uusien lääkeaineiden ja niiden aihiolääkkeiden syntetisoimiseen. Uusien molekyylien suunnitelu tehdään tietokoneavusteisesti ja yhteistyössä molekyylimallintajien kanssa. Synteesikemia tehdään vihreästi ja kestävänkehityksen periaatteita noudatten (esim. mikroaaltouunisyntetisaattorilla). Uudet lääkeaineet eristetään erilaisin kromatografisin menetelmin ja karakterisoidaan spektroskopisesti (NMR, MS). Tässä laboratoriossa työskentelevät tutkijat kehittävät uusia lääke-kandidaatteja yhteistyötä niin Itä-Suomen yliopiston muiden tutkimusryhmien kuin kansallisten ja kansainvälisten yhtesityökumppaneiden kanssa. Koulutamme myös perus- ja jatko-opiskelijoita lääkeainekemian erilaisiin asiantuntija- ja tutkimustehtäviin.

Yhteistyö

Avainsanat